TOKYO – Pembuat pengepam beg udara Jepun, Takata Corp. telah memfailkan perlindungan muflis di Amerika Syarikat dan Jepun.

Firma itu bakal menghadapi berbilion dolar dalam liabiliti berbanding kerosakan beg udara yang rosak – yang melibatkan sekurang-kurangnya 17 kematian di seluruh dunia.

Kerosakan sesetengah beg udara yang mengandungi inflator rosak yang menyebabkan ia berkembang dan menyemburkan serpihan logam.

Sistem Keselamatan Utama (KSS) yang berpangkalan di Amerika Syarikat telah membeli semua aset Takata, kecuali yang berkaitan dengan beg udara.

Perjanjian melibatkan sejumlah AS$1.6 bilion diumumkan selepas firma Jepun memfailkan perlindungan Bab 11 Kebankrupan di Amerika Syarikat dengan tindakan serupa yang diambil di Jepun.

“Walaupun Takata terjejas dengan penarikan balik beg udara global, kekuatan asas pekerja mahir, jangkauan geografi, dan roda stereng yang luar biasa, tali pinggang keledar dan produk keselamatan lain tidak berkurangan,” kata Ketua Eksekutif KSS, Jason Luo.

Lebih dari 100 juta kereta dengan beg udara Takata, termasuk sekitar 70 juta kenderaan di Amerika Syarikat, telah ditarik balik sejak kebimbangan pertama kali muncul pada tahun 2007.

Ia adalah penarikan balik keselamatan terbesar dalam sejarah automotif.

Pada bulan Januari, Takata bersetuju untuk membayar sebanyak AS$1 bilion penalti di Amerika Syarikat kerana menyembunyikan kecacatan berbahaya dan mengaku bersalah atas tuduhan satu jenayah.

Firma itu membayar denda sejumlah AS$25 juta, AS$125 juta kepada mangsa-mangsa yang cedera disebabkan beg udara serta AS$850 juta kepada pembuat kereta yang menggunakannya peralatan itu.

Tetapi firma itu juga bakal berhadapan dengan tindakan undang-undang di Amerika Syarikat dan liabiliti AS$9 bilion. – MalaysiaGazette