Home Dunia Duterte masih hidup dan sihat

Duterte masih hidup dan sihat

MANILA – Presiden Filipina, Rodrigo Duterte masih hidup dan sihat serta tidak mengalami masalah kesihatan, kata kerajaan.

Kenyataan itu dikeluarkan di tengah-tengah kebimbangan mengenai kehilangan Duterte untuk jangka masa yang luar biasa pada bulan ini.

Mempunyai jadual yang padat dan selalu berucap panjang, Duterte, 72 tahun, dikatakan tidak sihat tetapi masih mahu mengekalkan kerajaannya.

Kali terakhir beliau dilihat di khalayak ramai seminggu yang lalu.

What has created most intrigue is Duterte’s absence during what is the biggest crisis of his year-old presidency, as the military battles for a sixth week to defeat Islamic State-linked rebels currently occupying Marawi City on his home island of Mindanao.

Keadaan Duterte menimbulkan spekulasi apabila kelibat beliau tidak kelihatan ketika tentera bertempur dengan pemberontak di Marawi City di Mindanao.

“Pertama sekali, beliau masih hidup dan baik, dia sangat baik, dia sibuk melakukan apa yang perlu dilakukan.

“Seperti yang anda lihat, beliau sangat teruja di mata orang ramai tetapi berada di luar mata orang ramai, iaitu apabila beliau dapat melakukan kerja di pejabat, beliau menandatangani dokume,  beliau membaca, beliau berunding, dia sebenarnya sibuk.

“Perkara yang sangat penting untuk diperhatikan adalah beliau berada di atas setiap situasi, dia menyedari apa yang berlaku, beliau mendapat makluman terkini, dia membaca, dia mendengar dan dia cukup sedar, ini gaya kerja beliau, kata jurucakap presiden, Ernesto Abella kepada wartawan.

Pemimpin Filipina itu menangguhkan untuk bertemu dengan beberapa anggota Kabinet pada hari Selasa dan menghadiri acara di Istana Presiden di Manila untuk menandakan berakhirnya perayaan Aidilfitri.

Ketidakhadiran Duterte pada bulan Jun mewakili tempoh terpanjang selepas kali terakhir pada 20 Jun di dua bandar raya berdekatan dengan Marawi semasa melawat tentera dan mangsa.

Duterte diketahui mempunyai masalah sakit belakang, migrain akibat kerosakan saraf akibat kemalangan motosikal dan esofagus Barrett (radang kronik) yang memberi kesan kepada tekaknya.

Dia juga menderita penyakit Buerger disebabkan merokok semasa muda, yang boleh menyebabkan penyumbatan pada saluran darah.

Setiausaha Komunikasi Presiden, Martin Andanar berkata, rakyat Filipina tidak perlu bimbang kerana Duterte sihat. – MalaysiaGazette