Nurul Izzah Anwar
PULAU PINANG – PKR yang sedang melakukan percaturan untuk Pilihan Raya Umum Ke-14 dijangka melakukan beberapa rombakan penting melibatkan pemimpin utamanya termasuk presiden parti, Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail.
Kwong Wah Daily melaporkan, Wan Azizah dijangka meninggalkan kerusi Parlimen Permatang Pauh di Pulau Pinang untuk bertanding di Petaling Jaya Selatan di Selangor.
Nurul Izzah Anwar pula akan mempertahankan kerusi Permatang Pauh yang pernah dimenangi ayah dan ibunya.
Hee Loy Sian, penyandang kerusi Petaling Jaya Selatan, akan beralih untuk bertanding di kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) di Selangor.
Setiausaha Agung PKR, Saifuddin Nasution, juga akan bertanding di DUN tetapi di Pulau Pinang, berkemungkinan di Penanti, sebagai persediaan untuk menjadi Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang.
Walaupun begitu, terdapat juga sumber yang menyatakan Saifuddin lebih berkemungkinan untuk bertanding di kerusi Parlimen Kulim Bandar Baharu di Kedah.
Wakil rakyat Penanti, Dr. Norlela Ariffin dikhabar akan balik ke Selangor dan bertanding di Kajang. Keputusan ini bagaimanapun menunggu lampu hijau daripada Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Azmin Ali.
Ahli Parlimen Nibong Tebal, Mansor Othman yang juga sekutu Azmi di Pulau Pinang pula dikhabarkan mahu kembali bertanding semula di kerusi DUN.
Di kawasan Parlimen Padang Serai di Kedah pula, penyandangnya, N. Surendran yang aktif di Lembah Klang dijangka digantikan ekoran rekod perkhidmatannya yang kurang memuaskan di Kedah. – MalaysiaGazette