Penjara Northumberland

LONDON – Pegawai penjara merampas kira-kira 225 kilogram dadah dalam setahun, menurut Kementerian Kehakiman.

Pada tahun 2016, kira-kira 20,000 telefon bimbit dan kad sim turut disita daripada tahanan.

Rampasan itu dibuat selepas sejumlah 2 juta pound pelaburan dalam pengesan telefon bimbit merentasi perkhidmatan serta 300 anjing pakar untuk mengesan dadah.

Menteri Penjara Sam Gyimah berkata, jumlah dadah dan bilangan telefon di penjara adalah “tidak boleh diterima”

Beliau berkata: “Tahap keganasan, dadah dan telefon bimbit di penjara tidak dapat diterima. Angka-angka ini menyerlahkan tingkah-laku kakitangan penjara.”

Telefon bimbit haram digunakan oleh beberapa banduan untuk meneruskan aktiviti jenayah mereka, dengan sewa sehingga 1,000 pound.

Jurucakap Kementerian Kehakiman menambah, Perkhidmatan Penjara sedang berusaha untuk membendung penggunaan dron dalam menyampaikan telefon dan dadah dengan mewujudkan “skuad pakar penjara dan polis”.

Setakat ini seramai 35 orang telah ditahan dan 11 lagi didakwa bago aktiviti berkaitan dengan dron.

Pada bulan Februari, seorang wartawan dari program Panorama BBC menyamar di HMP Northumberland, yang mana beliau mendapati beberapa penghuni tidak mampu mendapatkan dadah.

Pada tahun 2016, lebih daripada 45 peratus tahanan dalam kaji selidik yang dijalankan oleh Inspektorat Penjara HM mengatakan bahawa adalah mudah untuk mendapatkan dadah di belakang kereta.

Gyimah menambah: “Masalah dalam penjara tidak akan diselesaikan semalaman, tetapi kita mesti membuat kemajuan dalam menangani masalah ini.”

Beliau berkata, kementerian terus meningkatkan lebih banyak pegawai penjara di England dan Wales untuk membantu mengatasi masalah itu.

Dijangka terdapat 2,500 kakitangan tambahan menjelang 2018. – MalaysiaGazette