IPOH – Seorang warga emas meninggal dunia ketika mengambil bahagian dalam perlumbaan basikal sejauh 30 kilometer di Hutan Melintang pagi tadi.

Osman Oda yang menyertai program Fit Malaysia 2017 yang dilancarkan di Sekolah Kebangsaan Simpang Empat itu dipercayai mengalami sesak nafas ketika sedang berbasikal.

“Siasatan awal mendapati Osman mengalami kesukaran bernafas ketika sedang berbasikal di Jalan Parit 25 pada sekitar jam 9 pagi dan dibantu oleh dua ahli St John Ambulance.

Mereka kemudiannya menghantar Allahyarham ke klinik kesihatan berhampiran di mana dia terus diberikan rawatan kecemasan. Bagaimanapun Osman gagal diselamatkan.

“Pihak hospital mengesahkan Osman meningggal akibat serangan jantung dan pemeriksaan menunjukkan tiada tanda-tanda kecedaraan dan unsur-unsur jenayah,” kata Ketua Polis Daerah Hilir Perak, Asisten Komisioner Wan Hassan Wan Ahmad di sini.

Osman juga dikatakan mempunyai sejarah sakit jantung dan pernah mendapatkan rawatan di Institut Jantung Negara selama hampir setahun.- MalaysiaGazette