Kim Jong-un terlibat memantau ujian peluru berpandu Korea Utara. foto Agensi

WASHINGTON – Sebarang konflik ketenteraan baru dengan Korea Utara kemungkinan akan meningkat dengan cepat terhadap penggunaan senjata nuklear, yang berpotensi membawa bencana yang tidak pernah dilihat sejak Perang Dunia Kedua dan impak ekonomi sukar dijangka di seluruh dunia.

Walaupun Amerika Syarikat telah mengekalkan keadaan tenang dengan Korea Utara selama lebih dari enam dekad dan peningkatan ketegangan antara Presiden Amerika Syarikat, Donald Trump dan Pemimpin Korea Utara, Kim Jong Un telah meningkatkan risiko salah perhitungan yang boleh membuat mimpi ngeri menjadi realiti.

Semalam, Korea Utara menyatakan negara itu akan melancarkan empat peluru berpandu jarak antara Jepun hingga ke sempadan wilayah Pulau Guam selepas Trump mengatakan sebarang ancaman oleh Pyongyang akan “dipenuhi dengan api dan kemarahan yang belum pernah dilihat dunia sebelum ini”.

Pyongyang memberi reaksi itu selepas Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu meningkatan sekatan ke atas Korea Utara selepas negara itu menjalankan dua ujian peluru berpandu balistik antara benua yang direka untuk membawa peledak nuklear ke Amerika Syarikat.

Trump pula memberi maklum balas bahawa kenyataannya tempoh hari tidak cukup mencabar.

Walaupun berlaku perang mulut tetapi buat masa ini tentera Amerika Syarikat memaklumkan belum ada perubahan dalam kesediaannya di Korea Selatan atau di tempat lain di Asia.

Penganalisis pula mengatakan mereka tidak melihat sebarang tanda amaran yang meningkat di Korea Utara.

Tetapi mereka memberi amaran bahawa kegilaan dapat menimbulkan risiko salah perhitungan yang boleh mengakibatkan konflik yang jauh melampaui skala Perang Korea 1950-53 – yang berisiko mengakibatkan kehidupan lebih 50,000 orang Amerika dan berjuta-juta orang Korea serta berakhir dalam gencatan senjata, bukan perjanjian damai.

“Perkara utama yang diperkatakan oleh orang ramai adalah salah perhitungan – kita mudah tersungkur dengan retorik yang dipanaskan,” kata Philip Yun, pakar Korea yang menjadi penasihat Asia semasa pemerintahan Presiden Bill Clinton.

Yun, kini pengarah eksekutif Dana Plowshares, sebuah inisiatif anti-proliferasi, mengatakan risiko telah diburukkan lagi oleh “masalah kredibiliti” Trump disebabkan oleh ucapannya tidak bersedianya yang sering kelihatan bertentangan dengan pegawai-pegawainya.

“Dalam pencegahan nuklear, kredibiliti adalah segala-galanya dan ada satu situasi yang jika tidak anggap anda serius, anda perlu melakukan sesuatu untuk memastikan anda dilihat dengan serius, dan di sinilah salah perhitungan boleh berlaku,” kata Yun.

Dengan beratus-ratus ribu tentera dan senjata besar yang bersatu di kedua-dua belah zon tegang, Semenanjung Korea telah lama menjadi “kotak penggiling”.

Pengambilalihan senjata nuklear Korea Utara dan pembangunan pelbagai peluru berpandu telah meningkatkan lagi persaingan.

Malah, pertembungan konvensional pun boleh menyebabkan kecelakaan bencana, memandangkan beribu-ribu kepingan artileri Korea Utara berkisar di sepanjang sempadan, sekurang-kurangnya 1,000 daripadanya mampu mencapai ibu kota Korea Selatan yang padat dengan penduduk Seoul dan kawasan metropolitannya, yang mempunyai kira-kira 25 juta orang.

“Ia akan menjadi sangat sukar untuk menghapuskan ancaman itu sebelum artileri boleh mencipta banyak kerosakan di bahagian selatan,” kata David Shear, yang bertindak sebagai pegawai pertahanan Amerika Syarikat untuk Asia Timur di bawah bekas presiden Barack Obama.

“Saya mengambil kira unjuran korban beribu-ribu hingga puluhan ribu orang. Ia agak serius dan itu hanya di Korea Selatan – kemungkinan Korea Utara juga boleh menyerang Jepun,” tambahnya.

Sekira peperangan berlaku, ia boleh memusnahkan bandar-bandar di Korea Selatan dan Jepun dan dalam jangka masa panjang mungkin mencapai Pantai Barat Amerika Syarikat dan juga ke pedalaman, kata Hans Kristensen, pengarah Program Maklumat Nuklear di Persekutuan Saintis Amerika Syarikat. – MalaysiaGazette