Mantan Ketua Setiausaha Perbendaharaan, Tan Sri Clifford Francis Herbert hadir sebagai saksi keempat yang memasuki hari keempat dalam Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) berhubung kerugian urus niaga pertukaran mata wang asing Bank Negara Malaysia (BNM) pada awal 1990an di Mahkamah Rayuan 6, Istana Kehakiman, Putrajaya. foto AFFAN FAUZI, 30 OGOS 2017

PUTRAJAYA – Tun Dr. Mahathir Mohamad dilihat tidak menunjukkan sebarang reaksi marah apabila diberitahu mengenai kerugian urus niaga pertukaran mata wang asing (forex) melibatkan Bank Negara Malaysia (BNM).

Menurut saksi keempat belas, mantan Ketua Setiausaha Perbendaharaan, Tan Sri Clifford Francis Herbert,  reaksi bersahaja ditunjukkan oleh Mahathir yang juga perdana menteri ketika itu setelah diberitahu mengenai apa yang berlaku.

“Mahathir menjawab selepas diberi taklimat (oleh saya) dengan berkata ‘kadang-kadang kita membuat keuntungan, kadang-kadang kita rugi’,” katanya.

Ditanya oleh salah seorang petugas RCI mengenai reaksi Mahathir pada masa itu, Clifford berkata; “Saya menjangkakan dia akan marah (tapi) dia kelihatan agak biasa,” tambah Clifford kepada Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) hari ini.

Menurut Clifford, Mahathir seakan tidak peduli apabila dimaklumkan mengenai kerugian pertukaran asing yang ditanggung oleh BNM ketika itu.

Dalam pada itu, Clifford memberitahu, BNM mengalami kerugian kira-kira RM30 bilion berdasarkan dokumen daripada bank pusat itu.

Perkara itu diketahui beliau lewat tahun 1993 apabila dia diarahkan oleh Menteri Kewangan ketika itu, Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk memeriksa kerugian yang dialami oleh BNM.

Prosiding akan disambung kembali 6 September depan. -MalaysiaGazette