Norazlin Abdul Aziz ketika ditemui di Tanah Perkuburan Islam Jalan Ampang berikutan tragedi kebakaran Pusat Tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah, Jalan Datuk Keramat, Kuala Lumpur. foto AFFAN FAUZI, 15 SEPTEMBER 2017

KUALA LUMPUR – Keluarga pelajar tahfiz yang menjadi mangsa korban kebakaran di Pusat Tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah di sini merayu agar orang ramai menghentikan spekulasi terhadap insiden yang berlaku.

Norazlin Abd Aziz, 36, ibu kepada Muhammad Afiq Haqimie Hairulizam yang maut dalam kebakaran itu berkata, dia rela hati dengan kepergian anaknya itu.

“Saya lepaskan anak saya dengan rela hati dan saya redha,” katanya ketika ditemui di Tanah Perkuburan Islam, Jalan Ampang di sini.

Menurutnya, dia menerima kehilangan anak sulungnya itu dengan tenang dan yakin itu adalah takdir terbaik buat anaknya.

Beliau meminta orang ramai menghentikan spekulasi dan cerita yang tidak pasti serta menghormati perasaan keluarga mangsa terlibat.

“Dia seorang yang ceria dalam keluarga dan bila dapat tahu kejadian terus saya tinggalkan dua anak lagi di rumah menuju ke lokasi kejadian.

“Saya dapat berita lepas subuh dan terus ke sana untuk dapatkan kepastian kemudian baru maklumkan kepada kakak saya,” katanya.

Kakaknya, Emmi Farizah Abd Aziz, 37 kehilangan dua anak lelaki, Azkar Abiedi F Zaska, 11 dan Azkar Dariemi, 8.

Emmi Farizah Abd Aziz

Sementara itu, Emmi Farizah berkata, kali terakhir dia bertemu anaknya Rabu lalu untuk menghantar baju bersih kepada anak-anak dan anak saudaranya.

“Masa hari kejadian patut datang ke sana untuk membawa Quran dan Iqra yang diminta mereka tapi tak kesampaian.

“Kami tak minta ini semua berlaku yang mana sebarkan gambar atau berita tak pasti kami minta hentikan dan biar pihak berkuasa yang menjalankan siasatan,” katanya. – MalaysiaGazette