Presiden MIC, Datuk Seri S. Subramaniam bercakap ketika sidang media pada Majlis Sambutan Deepavali anjuran MIC di perkarangan kuil Batu Caves, Kuala Lumpur. foto SAFWAN MANSOR, 18 OKTOBER 2017

GOMBAK – Kementerian Kesihatan akan menghantar sehingga 60 pegawai perubatan ke hospital lapangan di Bangladesh dalam usaha membantu pelarian Rohingya yang berada di kem-kem pelarian di negara itu.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri S Subramaniam berkata, kumpulan pegawai perubatan tersebut akan ditempatkan di negara itu selagi khidmat mereka diperlukan.

“Mungkin akan ada sistem giliran namun, pihak kita sentiasa bersedia.

“Kita masih belum dapat sebarang pengesahan, kita masih menunggu tapak hospital yang dicadangkan oleh kerajaan Bangladesh.,” katanya ketika ditemui pemberita pada majlis sambutan Rumah Terbuka Deepavali anjuran MIC di Batu Caves hari ini.

Semalam, Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata, Malaysia akan membina sebuah hospital lapangan bernilai RM3.5 juta di kem pelarian etnik Rohingya di Bangladesh.

Menurut Zahid, langkah tersebut sebagai usaha kerjasama antara Malaysia dan Bangladesh dalam usaha menyelesaikan krisis Rohingya yang berlarutan sejak sekian lama.

Mengulas lanjut, tambah Subramaniam, hospital itu akan mempunyai kakitangan perubatan seperti doktor, pembantu hospital dan jururawat, dan ia dijangka beroperasi sepenuhnya dalam masa sebulan dari tempoh permulaan pembinaan.

Krisis kemanusiaan yang semakin buruk di negeri Rakhine di Myanmar mengakibatkan orang etnik Rohingya melarikan diri ke Bangladesh setiap hari dan lebih banyak lagi kem-kem yang dibina. – MalaysiaGazette