Keadaan terkini Pintu Air Sungai Jarak yang pecah dan roboh akibat tidak dapat menampung aliran air yang deras sekitar jam 5 petang semalam berikutan taburan hujan yang tinggi dan luar biasa di sekitar kawasan Tasek Gelugor, Pulau Pinang. foto SAFWAN MANSOR, 06 NOVEMBER 2017

TASEK GELUGOR – Banjir teruk yang melanda Seberang Perai di Pulau Pinang dipercayai disebabkan oleh salah satu pintu air Empangan Padang Cempedak yang pecah.

Menurut penduduk tempatan yang enggan dinamakan, kejadian berlaku jam 5 petang semalam menyebabkan air di kawasan sekitar naik mendadak.

Tinjauan MalaysiaGazette di pusat bekalan air Sungai Jarak, Jabatan Pengairan dan Saliran Seberang Perai Utara mendapati pintu empangan mengalami kerosakan yang teruk menyebabkan air dari empangan mengalir deras ke Sungai Jarak.

“Pecah petang, dalam jam 5 petang disebabkan hujan lebat. Sekarang pun hujan lebat,” kata kepada MalaysiaGazette.

Menurutnya, pintu empangan ini mengalirkan air ke kawasan pengairan di sekitar Seberang Perai Utara.

Difahamkan jambatan yang merentasi pintu empangan ini turut mengalami kerosakan dan kenderaan berat dilarang menggunakan jalan ini.

“Takut nak lepaskan semua kenderaan di sini sebab mungkin jambatan ini retak disebabkan pintu empangan pecah,” katanya lagi.

Limpahan air turut menyebabkan beberapa kampung dinaiki air seperti Padang Chempedak, Lahar Yooi dan Sungai Dua. -MalaysiaGazette