Home Dunia Lap cermin kokpit untuk elak perlanggaran

Lap cermin kokpit untuk elak perlanggaran

Pesawat pejuang F-15

SUFFOLK – Tentera udara Amerika Syarikat (USAF) menggesa juruterbangnya yang berpangkalan di United Kingdom supaya bersihkan tingkap untuk mengelakkan bertembung dengan pesawat awam.

Pesawat JF F-15 yang berpangkalan di RAF Lakenheath hampir 19 kali bertembung dengan pesawat United Kingdom dalam tempoh lima tahun yang lalu.

Juruterbang F-15 dari pangkalan Suffolk baru-baru ini dipuji kerana melihat pesawat ringan dengan penglihatan dan bukan radar untuk mengelak perlanggaran.

USAF berkata, juruterbangnya dilatih untuk terbang dalam keadaan “penuh waspada”

Dalam kejadian April lalu, dua pesawat F-15 yang sedang terbang rendah telah menghampiri pesawat ringan di Gunung Black, dekat Hereford.

Lembaga Airprox United Kingdom mendapati pesawat yang tidak dapat dikesan oleh radar, dilihat oleh salah seorang juruterbang pesawat peninjau F-15 telah diarahkan keluar.

Kira-kira lebih 1,000 pesawat dilaporkan hampir berlanggar kepada Lembaga Airprox United Kingdom dalam tempoh lima tahun, yang mana 360 kes melibatkan pesawat tentera United Kingdom dan Amerika Syarikat. – MalaysiaGazette