Pemilik jenama fesyen Bianco Mimosa, Datuk Ida Suraya Mustapha.

KUALA LUMPUR – Pemilik jenama fesyen, Bianco Mimosa, Datuk Ida Suraya Mustapha mencipta sejarah apabila dilantik sebagai Ahli Lembaga Penasihat Minggu Fesyen Antarabangsa Dubai (IFWD), Emiriah Arab Bersatu selama tiga tahun berkuatkuasa bulan lalu.

Pelantikan itu menjadikan Ida Suraya muncul sebagai pereka fesyen pertama dari negara ASEAN menduduki jawatan tertinggi bagi minggu fesyen yang terkenal dalam kalangan industri fesyen di seluruh dunia itu.

Sebagai Ahli Lembaga Penasihat, wanita berusia 46 tahun itu akan menjadi juri untuk semua pertandingan dan anugerah selain bertanggungjawab merangka pembangunan perniagaan fesyen di dunia merentasi Dubai hingga ke kota fesyen di Paris, Perancis.

Ida Suraya juga bertanggungjawab memilih pereka fesyen yang akan memasuki minggu fesyen dan akan muncul dalam semua sidang media di seluruh dunia.

“Saya berasa terharu namun bangga dan gembira dengan pelantikan ini kerana dapat membantu nama Malaysia di mata dunia dalam industri fesyen antarabangsa,” katanya.

Ida Suraya merupakan anak kelahiran Alor Star, Kedah dan anak perempuan bongsu daripada lima adik-beradik bukan berasal daripada keluarga berada.

Arwah bapanya merupakan bekas pengusaha bengkel kereta manakala ibunya pula bekas jururawat. Kehidupan beliau ketika kecil juga agak sukar kerana ibunya terpaksa mengambil alih tanggungjawab menanggung keluarga selepas arwah bapanya lumpuh selama lapan tahun sebelum meninggal dunia ketika Ida Suraya berusia 11 tahun.

Pemegang jazah sarjana muda dalam bidang kejuruteraan elektrik, elektronik dan sistem di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) mula berkecimpung dalam dunia fesyen pada tahun 2012 apabila menubuhkan perniagaan baharu iaitu fesyen dengan mengasaskan jenamanya sendiri iaitu Bianco Mimosa.

Beliau kini merupakan Pengarah Urusan, Mutiara Gemilang Engineering Sdn. Bhd. iaitu sebuah syarikat kejuruteraan tempatan yang turut beroperasi di luar negara. – MalaysiaGazette