Home Sukan Tugas Itali menanti Antonio Conte

Tugas Itali menanti Antonio Conte

ENGLAND – Antonio Conte bakal ditawarkan jalan pulang ke Itali sebelum akhir musim ini apabila dikhabarkan tugas lebih besar dari Chelsea menanti beliau di sana.

Pengurus Chelsea itu kini berada dalam senarai teratas Persatuan Bola Sepak (FA) Itali sebagai calon jurulatih bola sepak kebangsaan Itali.

Rakan lama Conte, Alessandro Costacurta yang merupakan Naib Pesuruhjaya FA Itali, mengutamakan bekas Pengurus Juventus itu sebagai individu paling layak mengambil alih pengurusan pasukan Itali.

Conte yang masa depannya masih belum jelas di Stamford Bridge, pernah mengendalikan skuad kebangsaan Itali dari 2014 hingga 2016.

Kini Costacurta yang kini mengetuai pencarian pengganti kepada Gian Piero Ventura yang dipecat minggu lalu berkata:” saya masih belum memilih pengganti Piero Ventura, tetapi sangat yakin Conte calon paling terbaik yang mampu melakar kejutan.

“Saya pasti akan menghubungi beliau (Conte).. Dia juga sudah membuktikan kepada kita karakter sebagai seorang jurulatih kebangsaan sebelum ini.

“Dia telah menjalankan tugas yang pernah digalasnya pada Kejuaraan Euro 2016.

“Malangnya kami tidak melihat keunikan yang dimiliki Conte terhadap calon lain.

Bekas bintang pertahanan Ac Milan, Costacurta juga mempertimbangkan beberapa bekas pengurus kelab Liga Perdana Inggeris (EPL) seperti Roberto Mancini, Carlo Ancelotti dan Claudio Raneiri untuk jawatan jurulatih Itali.

“Saya tidak menolak potensi beberapa jurulatih seperti Gian Piero Gasperini dari Atlanta atau Marco Giampaolo di Sampdoria untuk tugas ini.

“Mereka semua merupakan jurulatih yang sangat berbakat dan mampu melaksanakan tugas dengan baik,” katanya. – MalaysiaGazette