Home Dunia China tidak duduk diam jika AS ancam ekonominya

China tidak duduk diam jika AS ancam ekonominya

Gambar hiasan

BEIJING – China akan ‘mengambil langkah-langkah yang perlu’ jika Amerika Syarikat membahayakan kepentingan ekonomi negaranya.

“China tidak mahu perang perdagangan dengan Amerika Syarikat.

“Tetapi jika AS mengambil tindakan yang menyakiti kepentingan China, kita tidak akan duduk diam dan akan mengambil langkah yang perlu,” kata Zhang Yesui, jurucakap Kongres Rakyat Kebangsaan, pada sidang akhbar pada persidangan tahunan getah Parlimen.

Kenyataan itu dikeluarkan selepas Presiden Donald Trump mahu mengenakan tarif keluli dan aluminium.

Pembantu ekonomi Presiden Xi Jinping, Liu He, akan bertemu dengan pegawai Amerika Syarikat di White House minggu ini untuk membincangkan hubungan ekonomi.

Pengumuman Trump telah mencetuskan ancaman balas dari negara-negara lain, dikhuatiri akan menimbulkan ancaman perdagangan.

Pentadbiran Trump merancang untuk mengenakan tarif sebanyak 25 peratus ke atas import keluli dan 10 peratus pada aluminium.

China adalah pengeluar keluli terbesar dunia, wakili kurang satu peratus ke atas import Amerika Syarikat dan hanya menjual 10 peratus aluminium ke luar negara.

Berbanding Kanada, Brazil, Mexico, Korea Selatan dan Turki yang bergantung kepada pasaran Amerika Syarikat. – MalaysiaGazette