Shahrir Samad

TEMERLOH – Lembaga Tanah Persekutuan (Felda) akan memperuntukkan sebanyak RM300 juta dalam tempoh lima tahun untuk membantu menyelesaikan masalah dihadapi peneroka yang mempunyai hutang melebihi RM180,000 dengan agensi itu.

Pengerusinya Tan Sri Shahrir Abdul Samad berkata pada masa ini, dianggarkan seramai 3,238 peneroka di seluruh negara mempunyai hutang ekstrem dengan Felda, yang memerlukan agensi itu mencari punca kepada permasalahan itu.

“Kita sendiri mahu mencari punca kenapa hutang tersebut menjadi terlalu banyak. Bukan sebab mereka tidak bayar…mungkin disebabkan salah kita atau keadaan persekitaran keadaan tanah serta cuaca tidak sesuai selain gangguan haiwan seperti gajah menyebabkan tanaman mereka terpaksa ditanam semula beberapa kali.

“Kita akan perbetulkannya. Felda akan memperuntuk RM60 juta setahun bagi tujuan itu dan ia dilaksanakan dalam tempoh lima tahun mulai tahun ini,” katanya kepada pemberita selepas majlis ramah mesra bersama peneroka Felda Lakum di sini, hari ini.

Turut hadir Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan dan Kebudayaan Pahang yang Datuk Seri Mohd Sharkar Shamsudin yang juga Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Lanchang.

Shahrir berkata pegawai-pegawai agensi itu akan turun padang untuk melihat lebih dekat permasalahan itu dengan mengumpul segala maklumat di peringkat tanah rancangan dan peneroka itu sendiri.

Pada majlis itu, beliau menyampaikan insentif RM5,000 kepada 22 peneroka FELDA Lakum dan Bukit Damar yang tidak mempunyai hutang dengan Felda.

Sementara itu, Shahrir berkata sebanyak 15 lagi tanah rancangan akan menyertai Inisiatif FELDA 2.0 selepas selesai sesi pembentangannya pada April depan.

Dalam sesi pembentangan itu nanti, tanah rancangan yang disenarai pendek perlu mengemukakan idea pembangunan dan menyatakan sebab-sebab kawasan mereka perlu dipilih untuk projek itu.

“Sebanyak 15 tanah rancangan yang dipilih bersama-sama Felda Lurah Bilut akan diberi peruntukan RM20 juta untuk membangunkan kawasan tanah rancangan mereka,” katanya.- BERNAMA