Mohamad Fuzi Harun
Seorang suri rumah berusia 51 tahun ditahan pasukan Counter Terrorism Cawangan Khas, Polis Diraja Malaysia (PDRM) di Puchong pada 9 Mei lepas kerana merancang serangan pada hari pilihan raya umum ke-14 (PRU14) pada hari yang sama. - KPN Tan Mohamad Fuzi Harun.

KUALA LUMPUR – Polis Diraja Malaysia (PDRM) merampas 16 dron yang yang diterbangkan secara haram di kawasan penamaan calon di seluruh negara Sabtu lepas.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Mohamad Fuzi Harun berkata, tindakan itu diambil susulan laporan berhubung penggunaan dron tanpa permit sah daripada Jabatan Penerbangan Awam (DCA).

Mana-mana pihak boleh menggunakan dron tetapi mereka perlu mendapatkan kebenaran daripada DCA terlebih dahulu, katanya kepada pemberita selepas Perhimpunan Bulanan Peringkat Bukit Aman di sini, hari ini.

Beliau berkata, laporan mengenai penggunaan dron itu adalah antara 30 aduan yang diterima PDRM berkaitan proses penamaan calon Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) pada hari berkenaan.

Katanya, laporan lain termasuk daripada calon PKR Dr S. Streram yang mendakwa polis menghalang beliau daripada mengemukakan borang pencalonan PRU14 bagi Kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Rantau, Negeri Sembilan.

“Kita telah menerima dua laporan polis termasuk daripada beliau sendiri (Dr S. Streram) berhubung perkara itu. Dakwaan itu adalah tohmahan semata-mata kerana pihak polis hanya menerima dan bertindak mengikut arahan daripada pegawai pilihan raya.

“Bagaimanapun, siasatan terperinci sedang dijalankan dan akan merujuk perkara ini kepada pihak Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) apabila kertas siasatan telah lengkap,” katanya.

Sabtu lepas, SPR mengisytiharkan Datuk Mohamad Hasan yang juga Menteri Besar Negeri Sembilan menang tanpa bertanding kerusi DUN Rantau selepas calon PKR itu tidak dapat menyerahkan kertas pencalonannya kerana gagal mengemukakan pas calon kepada pihak berkuasa.

Terdahulu pada majlis itu, 214 pegawai dan anggota dianugerahkan pingat Jasa Pahlawan Negara (PJN) bagi menghargai semangat kepahlawanan dan pengorbanan mereka sepanjang berkhidmat dengan PDRM. – Bernama