Home Dunia India antara negara paling tercemar

India antara negara paling tercemar

Suasana di New Delhi, India. foto Agensi

GENEVA – India merupakan antara negara yang paling teruk mengalami pencemaran di luar, kata Pertubuhan Kesihatan Sedunia.

Pangkalan data WHO membabitkan lebih daripada 4,300 bandar menunjukkan bandar-bandar India seperti New Delhi, Varanasi dan Patna adalah antara yang paling tercemar, berdasarkan jumlah bahan zarah di bawah 2.5 mikrogram yang terdapat dalam setiap meter padu udara.

Bandar-bandar China seperti Xingtai dan Shijiazhuang dan hab loji penapisan Arab Saudi di Jubail juga sangat tercemar tetapi data itu untuk tempat-tempat 4 hingga 5 tahun.

Ketua Kesihatan Masyarakat WHO, Maria Neira berkata, China telah membuat penambahbaikan besar dalam menangani isu pencemaran dan India harus mencontohinya.

WHO berkata, sembilan daripada 10 orang di dunia menghirup udara tercemar dan membunuh 7 juta orang setiap tahun, hampir semua di negara miskin di Asia dan Afrika.

Kira-kira seperempat kematian akibat penyakit jantung, strok dan kanser paru-paru boleh dikaitkan dengan pencemaran udara, kata WHO.

Di seluruh dunia, pencemaran udara di luar negara kekal tinggi dan sebahagian besarnya tidak berubah dalam enam tahun yang lalu, manakala pencemaran udara isi rumah semakin buruk di kebanyakan negara miskin, memandangkan orang ramai masih memasak dengan bahan api pepejal atau minyak tanah, bukan bahan bakar bersih seperti gas dan elektrik. – MalaysiaGazette