Pemeriksaan ketat di Lapangan Terbang Antarabangsa O'Hare Chicago. foto Agensi

WASHINGTON – Pentadbiran Keselamatan Pengangkutan (TSA) Amerika Syarikat mahu semua lapangan terbang asing meningkatkan kawalan imbasan elektronik dan melaksanakan prosedur keselamatan domestik yang diperuntukan tahun lalu.

Memo itu dikeluarkan oleh TSA kepada 280 lapangan terbang asing di 105 buah negara yang berurusan dengan penerbangan ke Amerika Syarikat.

Sejumlah 325,000 penumpang syarikat penerbangan terbang ke Amerika Syarikat sehari menerusi 2,100 buah pesawat.

Di tengah-tengah kebimbangan yang semakin meningkat kemungkinan berlaku letupan, tersembunyi, TSA mula mengawasi alat elektronik oleh pelancong Amerika Syarikat pada musim panas lalu.

Pada bulan Julai 2017, TSA menghendaki pengembara udara domestik untuk mengeluarkan semua elektronik yang lebih besar daripada telefon bimbit termasuk tablet dan permainan video daripada bagasi untuk pemeriksaan.

Lapangan terbang asing juga diminta untuk mengguna pakai dasar TSA, dimulakan pada pertengahan 2017, bahawa penumpang tidak dibenarkan membawa makanan, serbuk dan bahan-bahan lain yang boleh menghalang imej dengan s pada mesin sinar X,” menurut memo tersebut.

Pegawai Amerika Syarikat berkata, tambahan keselamatan itu bukan disebabkan ancaman. -MalaysiaGazette