Rosmah Mansor (tengah) melawat gerai pameran pada Majlis Perasmian Karnival Semarak Austisme 2018 sempena bulan Kesedaran Austisme Sedunia di CIDB Convention Center Cheras, Kuala Lumpur. foto SYAFIQ AMBAK, 14 APRIL 2018.

PEKAN – Isteri perdana menteri Datin Seri Rosmah Mansor selaku penaung program Permata Negara (Permata) meminta pembangkang yang mempertikaikan inisiatif murni kerajaan itu untuk datang dan melihat sendiri hasil program itu.Beliau berkata, pembangkang selama ini hanya tahu melemparkan tohmahan tanpa sebarang usul periksa mengenai program tersebut terutama semasa sesi persidangan Parlimen.

“Mereka kata Permata membuang duit tetapi tengoklah hasilnya. Kita ada anak-anak yang tahap intelektual mereka tinggi contohnya dalam bidang al-Quran dan Sunnah melalui Permata Insan.”

“Oleh kerana saya sayangkan masa depan anak-anak kita, saya kumpulkan pakar-pakar dalam bidang kanak-kanak supaya dapat bekerjasama dengan saya dan adakan program Permata ini supaya apabila dewasa nanti mereka akan menjadi insan yang berguna dan berjasa kepada negara,” katanya pada Program ‘Permata On Wheels Pekan’ di Dataran RTC Pekan, Kuala Pahang, di sini hari ini.

Oleh itu, Rosmah berharap supaya masyarakat tidak sesekali terpengaruh dengan tohmahan pembangkang tentang Permata.

Beliau juga menyeru masyarakat supaya terus menyokong Barisan Nasional (BN) supaya lebih banyak lagi pusat pendidikan awal kanak-kanak termasuk pusat Permata dapat diwujudkan.

Dalam itu, Rosmah berkata sebuah pusat pendidikan awal kanak-kanak di bawah Permata akan diwujudkan di Kuala Pahang, di sini, sekiranya BN sekali lagi diberi mandat pada Pilihan Raya Umum ke 14, Rabu ini.

“Program Permata On Wheels Pekan’ yang diadakan hari ini bertujuan memberi pendedahan kepada kanak-kanak luar bandar mengikuti sesi pembelajaran dan aktiviti kokurikulum mengikut modul Permata.”

Program cetusan idea Rosmah itu turut memberi pendedahan dan kesedaran kepada ibu bapa mengenai kepentingan pendidikan awal kanak-kanak di bawah umur empat tahun.

Selain Permata, agensi pelaksana yang terlibat dalam program tersebut termasuk Kementerian Pendidikan, Kementerian Kesihatan, Jabatan Kemajuan Masyarakat (Kemas), dan Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional (JPNIN). – MalaysiaGazette