Yang di-Pertuan Agong, Sultan Muhammad V
Yang di-Pertuan Agong, Sultan Muhammad V

KUALA LUMPUR – Yang di-Pertuan Agong akan membuat keputusan berhubung pelantikan Perdana Menteri berikutan tidak ada parti-parti yang bertanding dapat majoriti mudah.

Datuk Seri Najib Razak berkata, Yang di-Pertuan Agong akan membuat keputusan berkenaan berdasarkan Perlembagaan dan budi bicara baginda serta mendapat kepercayaan Dewan Rakyat.

Sehubungan itu, Najib meminta seluruh rakyat Malaysia berada dalam keadaan tenang dan memberi kepercayaan kepada baginda untuk membuat keputusan terbaik.

“Akan berlaku perubahan dan kita komited untuk melakukan penyelesaian terbaik untuk negara dan rakyat,” kata Najib dalam sidang akhbar ringkas di sini sebentar tadi.

Tambahnya, apa juga sebarang keputusan yang dibuat oleh YDPA kelak akan dihormatinya bersama-sama barisan kepimpinan parti itu. 

“BN akan menghormati apa juga keputusan YDPA dan saya ingin menggesa semua rakyat Malaysia supaya berada dalam keadaan tenang dan memberi kepercayaan kepada YDPA untuk membuat keputusan yang sebaik mungkin,” tambahnya. 

Awal pagi tadi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mengumumkan keputusan Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) yang menyaksikan Pakatan Harapan menang 122 daripada 222 kerusi Parlimen, manakala Barisan Nasional (BN) meraih 79 kerusi Parlimen. – MalaysiaGazette