Menteri Pengangkutan, Anthony Loke bercakap kepada media pada sidang media khas Kementerian Pengangkutan di Galeria PJH, Putrajaya. foto FAREEZ FADZIL, 25 MEI 2018

PUTRAJAYA – Belum ada lagi staf lantikan politik di Kementerian Pengangkutan yang sukarela menghantar surat peletakan jawatan, kata Anthony Loke.

Justeru Menteri Pengangkutan itu menegaskan, tindakan akan diambil kepada individu berkenaan jika pihaknya tidak menerima sebarang surat peletakan jawatan selewat-lewatnya Rabu depan.

“Saya mengambil pendekatan untuk tidak memalukan sesiapa. Umpama (bekas) Pengerusi SPAD (Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat), Tan Sri Isa Samad.

“Sepatutnya beliau meletakkan jawatan sendiri. Sebagai contoh Tan Sri Shahrir Samad yang telah meletakkan jawatannya secara sukarela,” katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Menurut Anthony, staf lantikan politik perlu sedar dan mengetahui tentang lumrah diri mereka yang sebenarnya tidak kekal.

“Kita memang dah beritahu mereka supaya meletakkan jawatan secara sukarela. Ini merupakan satu lumrahlah kalau ada perubahan kerajaan, maka lantikan politik yang terdahulu akan digantikan,” tambah beliau.

Dengan mengambil contoh lain, Anthony berkata, sama seperti yang berlaku di Suruhanjaya Pelabuhan dan Lembaga Pelabuhan apabila lantikan politik yang pernah dibuat oleh MCA melibatkan pemimpin mereka masih belum meletakkan jawatan.

Bagaimanapun katanya, beliau tidak terburu-buru dalam membuat keputusan untuk memberhentikan individu-individu berkenaan sebaliknya memberi peluang kepada mereka untuk sedar sendiri dengan meletakkan jawatan secara terhormat.

“Kita bagi tempoh seminggu untuk taip surat. Itu tempoh yang cukup panjang, notis dan masa yang mencukupi untuk mereka buat surat letak jawatan.

“Kalau Rabu depan mereka tidak letak jawatan maka kita akan ambil tindakan yang lain untuk lantik jawatan baharu, maka kontrak mereka akan ditamatkan.

“Paling terhormat mereka perlu letak jawatan secara sukarela tanpa dipanggil. Kalau mereka tak letak jawatan kita akan buat lantikan kita,” tegasnya. – MalaysiaGazette