Jalan Masjid India menjadi tumpuan orang ramai untuk mengambil bubur lambuk di Masjid India, Kuala Lumpur. foto AFIQ RAZALI, 29 MEI 2018.

KUALA LUMPUR – Ketua Bahagian PPBM Bukit Bintang Zailani Isausuludin marah dengan isu bazar Ramadan di Kuala Lumpur yang didakwa melibatkan Ketua Pemudanya.

Terdahulu, Ketua Pemuda bahagian itu, Mohd Noorhisyam Abd Karim didakwa menyalahgunakan pengaruh politik bagi mendapatkan 80 tapak bazar di Jalan Masjid India dan menyewakannya semula sehingga RM5,000 untuk satu lot.

“Jika dia guna nama sendiri atau sebagai warganegara untuk melakukan hal ini, itu lain, namun kenapa dia guna nama parti dan kenapa dia guna jawatannya?” beliau dipetik berkata hari ini.

Susulan tindakan itu, Mohd Noorhisyam didakwa mengaut keuntungan keseluruhan kira-kira RM400,000.

Menurut Zailani lagi, tindakan Mohd Noorhisyam itu melanggar prinsip Pakatan Harapan yang menentang sebarang penyelewengan dan salah guna kuasa.

Ujarnya, peniaga seharusnya berurusan secara langsung dengan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dan bukannya melalui orang tengah seperti didakwa terjadi ketika di bawah pemerintahan Barisan Nasional (BN).

Zailani turut menyatakan kesediaan bekerjasama dengan Ketua Pemuda PPBM Syed Saddiq Syed Abdul Rahman membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung perkara berkenaan. – MalaysiaGazette