Polis merampas 1,030 botol wiski dan 1,767 tin bir pelbagai jenama. - foto BERNAMA
Polis merampas 1,030 botol wiski dan 1,767 tin bir pelbagai jenama. - foto BERNAMA

SHAH ALAM – Polis Selangor membuat 12 serbuan dan 7 tangkapan di sekitar Lembah Klang berhubung kes keracunan arak semalam.

Ketua Polis Selangor Datuk Mazlan Mansor berkata operasi berkenaan dilakukan di premis kedai runcit di Bukit Kemuning, Taman Seri Muda dan Kampung Baru Subang, Seksyen U5 di Shah Alam; Taman Sri Gombak, Taman Daya dan Taman Sri Ehsan di Kuala Lumpur serta Bandar Rinching, Semenyih di Kajang.

Menurut beliau, 7 individu yang merupakan pengusaha serta pekerja kedai runcit itu terdiri daripada 5 lelaki dan 2 wanita iaitu 2 warga tempatan, 2 warga Myanmar serta 3 warga India semuanya berusia 40-an.

“Daripada serbuan itu jumlah rampasan sehingga kini adalah 1,030 botol wiski dan 1,767 tin bir pelbagai jenama termasuk Grand Royal Wiski, Mandalay Wiski, Valcano dan King Fisher.

“Tangkapan dan rampasan dibuat di bawah Seksyen 135 Akta Kastam,” katanya dalam sidang media di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Selangor, hari ini.

Ketika ditanya kemungkinan semua premis terbabit memperoleh bekalan arak daripada pembekal yang sama, Mazlan berkata perkara itu masih dalam siasatan.

Katanya, ketika serbuan juga terdapat beberapa premis kedai runcit tidak beroperasi.

“Selepas berita keracunan arak dilaporkan di media, beberapa kedai runcit terus ditutup mungkin kerana tidak mahu terlibat atau ingin lupuskan arak yang boleh kaitkan mereka dengan kesalahan itu,” katanya.

Dalam pada itu, Mazlan berkata sehingga pukul 8.00 pagi tadi di Selangor, mangsa keracunan arak yang meninggal dunia mencecah 17 orang, 24 mangsa sedang dalam rawatan dan 9 mangsa dibenarkan keluar hospital.

Katanya, mangsa yang meninggal dunia adalah seorang warga tempatan, 7 warga Myanmar, 2 warga Bangladesh, 5 warga Nepal, seorang warga India dan seorang yang identiti tidak diketahui, berusia lingkungan 20-an ke awal 30-an. — BERNAMA