Universiti Malaya

KUALA LUMPUR – Universiti Malaysia (UM) terus memperbaiki kedudukannya dalam universiti dunia apabila mendapat tempat 301-350 pada tahun ini dalam kalangan 1,258 institusi pengajian tinggi di seluruh dunia.

Pengumuman itu diumumkan oleh The Times Higher Education (THE).

Malah, universiti berkenaan juga merupakan universiti terbaik dalam kalangan 11 universiti yang disenaraikan.

Ia merupakan kali kedua UM tersenarai dalam kedudukan universiti dunia oleh THE sejak tahun 2017.

Pada tahun lalu, UM berada antara tempat 351-400.

Peningkatan kedudukan adalah hasil pelan strategik universiti apabila UM meneruskan usaha untuk muncul sebagai institusi pengajian tinggi yang terkenal di peringkat antarabangsa dalam penyelidikan, inovasi, penerbitan dan pengajaran.

Kenaikan kedudukan UM dipacu oleh inisiatif yang dilaksanakan dalam beberapa tahun untuk meningkatkan prestasi universiti.

Peringkat-peringkat menggunakan 13 pengukur petunjuk prestasi untuk mencerminkan kekuatan universiti dalam lima bidang yang mewakili teras intensif universiti penyelidikan.

Lima bidang itu adalah pengajaran, penyelidikan, petikan, tinjauan antarabangsa dan pendapatan industri.

Dalam ranking terbaharu ini, UM mendapat kedudukan terbaik dalam tinjauan antarabangsa.

Naib Canselor UM, Datuk Ir. (Dr.) Abdul Rahim Hashim yang gembira dengan keputusan itu berkata, UM sekali lagi mendapat pengiktirafan dalam kalangan universiti dunia dan universiti terkemuka Malaysia

Katanya, UM tidak mengejar kedudukan tetapi penyertaannya dalam sistem ranking adalah penanda arasnya berbanding institusi pengajian tinggi yang lain. – MalaysiaGazette