LGE
Lim Guan Eng

KUALA LUMPUR – Dividen khas sebanyak RM30 bilion oleh Petroliam Nasional Bhd (Petronas) akan membantu ekonomi Malaysia tahun depan.

Namun, pembayaran dividen sepanjang masa itu tidak menjadikan Malaysia sangat bergantung kepada hasil minyak, kata Menteri Kewangan, Lim Guan Eng.

“Petronas mampu membayar dividen istimewa … Dividen khas adalah satu-satunya. Ia akan digunakan untuk pembayaran Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) dan pengembalian cukai pendapatan.

“Kami perlu mengembalikan wang itu sebaik sahaja kami … Ia adalah wang yang kerajaan berhutang kepada pembayar cukai; Jika tidak, mereka boleh menyaman kami … sudah dua tahun.

“Dan mengembalikan cukai akan membantu memacu pertumbuhan ekonomi … ini difahami oleh agensi penarafan.

“Pada akhirnya apa gunanya Petronas  mempunyai banyak wang jika seluruh negara runtuh? “Kata Guan Eng kepada The Edge Financial Daily dalam temu bual semalam.

Sejumlah RM37 bilion akan dikembalikan kepada pembayar cukai menjelang akhir tahun 2019, katanya.

Tambahnya, perbelanjaan mengurus kerajaan untuk tahun 2019 akan menjadi lebih rendah tahun ke tahun jika tidak kerana keperluan untuk memulangkan cukai berlebihan yang terhutang kepada individu dan perniagaan yang ditinggalkan oleh kerajaan terdahulu.

Minggu lalu, Moody’s berkata, profil kewangan Petronas mungkin merosot jika kerajaan terus meminta syarikat minyak kebangsaan untuk mengekalkan pembayaran dividen yang tinggi, terutamanya apabila penurunan harga minyak.

Bagaimanapun, Moody’s mengesahkan penarafan A1 Petronas.

Guan Eng mengakui kerajaan bimbang terhadap kemungkinan penarafan kedaulatan Malaysia diturunkan apabila ia memutuskan untuk meningkatkan defisit.

“Ya, kami bimbang dan tidak boleh menyembunyikan masalah. Kami telah memutuskan untuk melaksanakan defisit lebih tinggi walaupun sebelum Kajian Separuh Penggal (Rancangan Malaysia ke-11).

“Apabila keadaan menjadi sukar, keadaan sukar berlaku. Kita perlu terima hakikat bahawa kita perlu membersihkan isu-isu warisan atau kekecohan yang kita warisi dari kerajaan terdahulu,” kata Guan Eng, yang telah mengadakan pertemuan dengan agensi penarafan.

Menurutnya, setakat ini tidak ada perubahan (dibuat oleh agensi penarafan) selepas pengumuman bahawa kerajaan akan mengalami defisit yang lebih besar.

“Bukankah itu positif?,” kata Guan Eng sambil menambah pertemuan dengan agensi penarafan berakhir dengan positif tetapi enggan mengulas lanjut.

“Anda harus adil kepada kerajaan. Mereka (agensi penarafan) juga mengulas bahawa pembaharuan institusi adalah positif, ” katanya.

Tambah Guan Eng, Bajet 2019 telah menyatakan butiran mengenai rancangan kerajaan untuk mengurangkan defisit fiskal ke tahap yang lebih sihat dan untuk menyusun semula hutang negara supaya caj perkhidmatan hutang akan turun ke tahap yang lebih terurus.

Kerajaan juga mula mengurangkan perbelanjaan operasi, yang menyumbang 99 peratus daripada hasil Kerajaan persekutuan.

Guan Eng menambah bahawa kerajaan akan tetap berhati-hati dalam perbelanjaan fiskalnya dan menyelamatkan sebanyak mungkin melalui tender terbuka semua kontrak kerajaan.

“Anda akan terkejut dengan berapa banyak yang dapat anda simpan dari tender terbuka. Pulau Pinang berjaya menyelamatkan 45 peratus … sekalipun kita hanya dapat menyelamatkan 10 peratus untuk projek RM55 bilion, itu bermakna RM5.5 bilion, sangat banyak, “jelasnya.

Beliau juga menekankan bahawa Bajet 2019 memberi tumpuan supaya sektor swasta bertindak sebagai enjin untuk memacu ekonomi domestik ketika kerajaan mempunyai bajet terhad untuk merangsang pertumbuhan.

“Apabila ekonomi berkembang, hasil kerajaan juga akan meningkat,” ujarnya.

Defisit fiskal negara dijangka menjadi 3.7% daripada Keluaran Dalam Negara Kasar untuk tahun 2018, menurut Bajet 2019.

Kerajaan Pakatan Harapan menjangkakan penyatuan fiskal defisit ini dikurangkan kepada 3.4 peratus pada 2019, 3 peratus pada 2020 dan 2.8 peratus pada tahun 2021. – MalaysiaGazette