Mohd Kasim Abdul Hamid kelihatan sugul sewaktu berjalan keluar diari Institut Jantung Negara untuk dibawa ke Hospital Kuala Lumpur bagi proses bedah siasat jenazah anaknya Allahyarham Muhammad Adib. foto HAZROL ZAINAL, 18 DISEMBER 2018.

KUALA LUMPUR – Tanpa sepatah kata, Mohd Kassim Abdul Hamid melangkah perlahan meninggalkan bangunan Institut Jantung Negara (IJN) untuk ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) di mana jenazah anaknya Muhammad Adib akan dibedah siasat.

Wajahnya kelihatan sugul dan hiba, pastinya tidak menyangka tragedi yang menimpa anaknya pada 26 November lalu akan berakhir dengan beliau terpaksa mengharungi sebuah kehilangan.

MGF18122018_ADIB MENINGGAL01
Kasim Abdul Hamid kelihatan sugul sewaktu berjalan keluar di Institut Jantung Negara (IJN), Kuala Lumpur untuk dibawa ke HKL bagi proses bedah siasat jenazah anaknya Allahyarham Muhammad Adib yang meninggal dunia selepas tiga minggu bertarung nyawa akibat cedera parah dipukul dalam rusuhan di kuil Sri Maha Mariamman.. foto HAZROL ZAINAL, 18 DISEMBER 2018.

Mohd Kassim serta ahli keluarga yang lain berada di sisi Allahyarham sehingga beliau menghembuskan nafas yang terakhir.

Tentunya sebagai jurugambar yang bertugas merakamkan detik-detik ini, hati saya turut dipagut rasa sedih namun sudah pasti perasaan itu tidak separah yang dialami lelaki ini.

MGF18122018_ADIB MENINGGAL05
Bapa anggota bomba yang meninggal dunia akibat insiden rusuhan Kuil Sri Maha Mariamman, USJ 25, Subang Jaya, Allahyarham Muhammad Adib Mohd Kassim, Kasim Abdul Hamid kelihatan sugul sewaktu berjalan keluar di Institut Jantung Negara (IJN), Kuala Lumpur. foto HAZROL ZAINAL, 18 DISEMBER 2018.

Apatah lagi dalam keadaan Allahyarham Muhammad Adib sepatutnya melangsungkan perkahwinan pada 22 Disember ini, ternyata hasrat untuk melihat anaknya ke jenjang pelamin tidak kesampaian.

Sesungguhnya, tragedi yang menimpa Muhammad Adib banyak pengajaran, ia bukan sahaja membawa luka kepada keluarga Allahyarham tetap turut menyuntik duka di hati semua rakyat Malaysia.

#muhammadadib #justice4adib #justiceforadib – MalaysiaGazette