KUALA LUMPUR – Universiti Malaya (UM) dinobatkan sebagai universiti terbaik negara.

Pusat pengajian tinggi itu juga berada di tempat ke-18 dalam kalangan Universiti Ekonomi-Ekonomi Baru Muncul (EEUR) Times Higher Education (THE).

Ini merupakan kali kedua UM menyertainya dan meletakkan kedudukannya antara 20 universiti teratas dalam ekonomi-ekonomi baru muncul dan prestasi terbaik dalam kalangan universiti di negara ini.

Sistem THE-EEUR membabitkan kumpulan khas daripada 300 universiti di 40 buah negara yang diklasifikasi oleh FTSE sebagai ekonomi baru muncul maju. ekonomi pertengahan dan hadapan.

Malaysia diletakkan berada di bawah kategori ekonomi baru muncul yang maju.

UM berkata, sudah tentu kedudukan ini memberikan petunjuk terhadap prestasi terasnya dalam pengajaran, penyelidikan, pemindahan pengetahuan dan pandangan antarabangsa.

Metodologi kedudukan THE-EEUR menggunakan penunjuk prestasi 13 yang sama seperti THE World University Rankings (THE-WUR) dengan lima petunjuk teras iaitu Pengajaran (30%), Penyelidikan (30%), Citations (petikan daripada bahan rujukan – 20%),
Tinjauan Antarabangsa (10%) dan Pendapatan Industri (10%).

Berbanding dengan metodologi THE-WUR, tiga penunjuk terakhir iaitu Citations, Tinjauan Antarabangsa dan
Industri Pendapatan telah diperuntukkan semula untuk wajarannya.

Naib Canselor UM, Datuk Ir. (Dr.) Abdul Rahim Hashim gembira dengan keputusannya tersebut berkata, penyertaan UM dalam sistem ranking adalah untuk meningkatkan lagi nilainya cadangan dan menanda aras UM berbanding Institusi Pengajian Tinggi yang lain.

Selain itu, UM mahu meningkatkan hubungan dan kerjasama dengan industri strategik dan perkongsian antarabangsa untuk mempersiapkan para graduan UM mengendalikan teknologi baharu apabila ekonomi bergerak ke arah Revolusi Perindustrian (IR) 4.0. – MalaysiaGazette