Dr. Mohd Asri Zainul Abidin
Dr. Mohd Asri Zainul Abidin

KUALA LUMPUR – Mufti Perlis Datuk Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin menegaskan video viral yang memaparkan aksi mak nyah memukul wanita perlu dikategorikan sebagai lelaki yang memukul wanita.

Justeru itu, katanya masyarakat mesti menghakimi situasi berkenaan dan perlu bertindak seperti mana melihat lelaki memukul wanita.

“Jika ada ‘maknyah’ memukul wanita, kita hendaklah menganggap lelaki memukul wanita.

“Hanya dua jantina yang diiktiraf. Tiada yang ketiga. Agama mengharamkan jantina bid’ah yang dinamakan ‘maknyah’ atau ‘saudarai’,” katanya di Facebook beliau.

Dr. Mohd. Asri juga berkata, jika masyarakat tidak menangani kewujudan golongan berkenaan akan banyak hak wanita, bahkan lelaki yang akan dicerobohi.

“Maka jika melihat maknyah memukul perempuan bertindaklah seperti mana kita melihat lelaki memukul perempuan. Jangan dikelirukan oleh penampilan yang palsu,” kata Dr. Mohd. Asri.

Semalam, tular di media sosial, video berdurasi seminit dua saat itu memaparkan seorang individu mendakwa telah diserang dan ditampar oleh beberapa orang mak nyah sehingga berlaku pergelutan pada Sabtu lalu.

Kejadian itu dipercayai menimpa seorang perunding kecantikan di sebuah farmasi di pusat beli belah di ibu negara. -MalaysiaGazette