Bersih
Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (BERSIH 2.0) menunjukkan laporan pemantauan Pilihan Raya Kecil Cameron Highlands

KUALA LUMPUR – Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Cameron Highlands didakwa mempunyai kesalahan paling tinggi tinggi pernah direkodkan berbanding Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) lalu.

Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (BERSIH 2.0) merekodkan sebanyak 23 kes kesalahan pilihan raya berlaku sejak hari penamaan calon pada 12 Januari sehingga hari pengundian pada 26 Januari 2019.

Daripada kesemua 23 kesalahan itu, sebanyak 14 kes didakwa dilakukan oleh Barisan Nasional (BN), lima kes oleh Pakatan Hatrapan (PH), dua kes melibatkan Pas dan tiada kes bagi kedua-dua calon bebas.

Antara kesalahan pilihan raya yang dikesan BERSIH 2.0 sepanjang tempoh itu ialah pemberian hadiah (empat kes), penyalahgunaan sumber negeri (tiga kes), rasuah dan pengaruh tidak wajar (dua kes), menyentuh sensitiviti kaum dan agama dalam kempen (empat kes) dan berkempen pada hari mengundi (sembilan kes).

“BERSIH 2.0 percaya bahawa jumlah kesalahan pilihan raya yang tinggi dicatatkan tidak disebabkan oleh peningkatan yang tidak diendahkan untuk undang-undang pilihan raya.

“Sebaliknya, ini mungkin disebabkan oleh pilihan raya pertama yang dibuat kerana kesalahan pilihan raya hingga membawa kepada peningkatan kesedaran mengenai kesalahan pilihan raya oleh semua pihak,” kata badan bukan kerajaan itu dalam satu kenyataan hari ini.

BERSIH 2.0 juga memandang berat kepada kempen menyentuh sensitiviti kaum dan agama untuk meraih sokongan pengundi dan ia sesuatu yang membimbangkan.

“Dalam ceramah di Kampung Keledek pada 18 Januari, Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Datuk Dr. Asyraf Wajdi Dusuki dilaporkan mengatakan bahawa jika calon DAP menang, ia akan membahayakan Melayu dan Islam.

“Ketua Dewan Pemuda Pas Pusat, Muhammad Khalil Abdul Hadi pula mendakwa DAP akan menghapuskan Islam sebagai agama Persekutuan dan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata dalam video bahawa ‘Jika orang bukan Islam ingin selamat, jangan undi DAP, (tapi) undi calon Islam, semua akan selamat, umat Islam dan bukan Islam akan selamat’.

“Calon PH, M. Manogaran menggunakan kempen kebencian dengan isu kematian anggota bomba, Muhamad Adib Mohd Kassim semasa insiden kuil Hindu di Seafield dalam risalah yang diedarkan semasa tempoh kempen,” katanya.

BERSIH 2.0 juga menggesa pihak polis menyiasat insiden tersebut tanpa berlengah serta menahan mana-mana pihak yang bertanggungjawab demi memelihara keharmonian antara kaum dalam kalangan rakyat Malaysia.

Selain itu, BERSIH 2.0 juga memandang berat terhadap penyalahgunaan sumber negeri oleh jentera PH sebagai Kerajaan Persekutuan dan BN sebagai Kerajaan Negeri Pahang.

“PH terlibat menggunakan aset kerajaan untuk berkempen apabila kenderaan pacuan empat roda milik Jabatan Perhutanan Pahang didapati digunakan untuk tujuan kempen.

“Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail pula menyerahkan ‘Bantuan Sekolah Rendah’ kepada 647 pelajar di kawasan Jelai dan 22 permit penggunaan tanah rizab hutan untuk pekebun kecil di Cameron Highlands semasa tempoh kempen.

“Terdapat banyak lawatan kerja menteri dua minggu sebelum tempoh kempen rasmi bermula pada hari penamaan calon,” katanya.

BERSIH 2.0 turut mencadangkan beberapa syor kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) bagi penambahbaikan proses pilihan raya pada masa akan datang.

Antaranya perkhidmatan pemeriksaan awal kertas pencalonan calon sebelum hari penamaan calon, calon diminta menandatangani ikrar untuk mematuhi undang-undang pemilihan, siaran langsung pengiraan undi dalam satu aliran undian, pelepasan keputusan tidak rasmi awal serta amaran yang dikeluarkan dan membuat laporan polis untuk setiap kesalahan.

“Langkah-langkah dan tindakan yang diambil oleh SPR ini telah menghasilkan kecekapan, ketelusan dan penghormatan yang lebih baik bagi undang-undang pilihan raya sedia ada serta memulihkan keyakinan orang ramai terhadap SPR,” katanya lagi. – MalaysiaGazette