Dewan Tunku Canselor, Universiti Malaya, Kuala Lumpur.

KUALA LUMPUR – Universiti Malaya (UM) mengekalkan kedudukannya sebagai salah satu daripada universiti dunia melalui pencapaian dalam kedudukan 100 terbaik bagi peluasan subjek, 100 terbaik bagi 17 subjek dan 50 terbaik untuk tiga subjek.

Tiga akademik disiplin yang menduduki dalam kalangan 50 terbaik termasuk Perpustakaan dan Pengurusan Maklumat (kedudukan ke-31), Pengajian Pembangunan (38) dan Kejuruteraan Elektrik dan Elektronik (47).

UM memperoleh 46 subjek daripada 48 subjek relevan dengan 34 mendapat pengiktirafan.

Skor keseluruhan ini merangkumi 46 mata pelajaran yang dipaparkan dalam Peringkat Universiti QS Dunia melalui Subjek meletakkan UM sebagai sebuah universiti yang komprehensif.

Pencapaian ini sangat luar biasa bagi sebuah institusi yang layak untuk dipertimbangkan dalam semua 48 subjek.

UM berkata, pencapaian bidang subjek ini memberikan maklumat penting dan berguna mengenai prestasi sebuah universiti kerana 1,222 institusi telah disenaraikan tahun ini.

Di peringkat subjek yang luas, Kejuruteraan & Teknologi adalah bidang terkukuh UM dan berada pada kedudukan 38 dengan skor keseluruhan 84.5.

Ini diikuti oleh Sains Sosial & Pengurusan dengan kedudukan 55 dan skor keseluruhan 77.4.

Walaupun indikator Reputasi Akademik dan Majikan UM telah menurun untuk beberapa mata pelajaran, markah UM bagi setiap kertas dan skor H-Index terus meningkat.

Mengulas mengenai pencapaian itu, Naib Canselor UM, Datuk Ir Abdul Rahim Hashim menekankan bahawa Pelan Strategik UM perlu melihat dan menambah baik semula keperluan pengajaran dan pembelajaran yang berkualiti tinggi supaya ia selari dengan keperluan Revolusi Perindustrian (IR) 4.0.

Beliau mengakui UM kini menghadapi cabaran besar untuk bergerak lebih jauh, memandangkan kekangan kewangan.
Cabaran-cabaran yang timbul daripada keadaan ekonomi semasa ini juga memerlukan universiti untuk mencari sumber pendanaan tambahan dan menceburi aktiviti penjanaan pendapatan untuk menyokong usaha pengantarabangsaannya dan untuk terus menggiatkan penyelidikan. – MalaysiaGazette