Gambar hiasan

BEIJING – Satu kajian baharu mendapati penggunaan racun perosak meningkatkan risiko peningkatan obesiti dengan merosakkan usus dan mikrobiota usus.

Chlorpyrifos adalah pembunuh serangga di kediaman sejak abad ke-19 dan ia masih merupakan jenis racun perosak yang paling banyak digunakan di seluruh dunia disebabkan oleh bioaktiviti yang ideal.

Kajian terdahulu menunjukkan bahawa pendedahan kepada racun perosak boleh menyebabkan obesiti dan diabetes, tetapi mekanisme bagaimana ia berfungsi masih tidak diketahui.

Penyelidik dari China Agriculture University memberi tumpuan kepada microbiota usus manusia, mikro-ekosistem yang paling penting dalam badan.

Mikrobiota usus, mengandungi puluhan triliunan mikroorganisma, mempunyai kesan penting termasuk kekebalan dan berat badan.

Ia boleh membantu tubuh mencerna makanan tertentu yang mana usus kecil dan perut tidak boleh lakukan.

Mereka mendapati pengambilan racun makhluk perosak memecah integriti halangan usus, yang membawa kepada peningkatan kemasukan toksin ke dalam badan dan akhirnya keradangan hingga menyebabkan ketahanan insulin dan obesiti. – MalaysiaGazette