Yoshihide Suga menunjukkan nama baharu era baharu Jepun yang diguna pakai pada Mei nanti. foto Reuters

TOKYO – Jepun telah mengumumkan nama baharu bagi era maharaja yang bermula 1 Mei nanti sebagai ‘Reiwa’.

Reiwa membawa maksud ketenteraman dan keharmonian.

Era pemerintahan semasa – Heisei – akan berakhir dalam tempoh sebulan selepas Maharaja Akihito memutuskan untuk turun takhta.

Ketua Setiausaha Kabinet, Yoshihide Suga mengumumkan nama yang dinanti-nantikan dengan memegang papan dengan watak-watak tulisan tangan di atasnya.

Setiap pemerintahan maharaja Jepun, atau “gengo”, diberi nama yang kemudiannya digunakan bersama dengan kalendar Barat untuk menandakan tahun-tahun tersebut.

Istilah untuk era baharu terdiri daripada dua aksara Rei dan Wa. Rei boleh bermaksud “arahan” atau “perintah”, serta “bertuah” atau “baik”.

Wa sering bermaksud “harmoni”, dan juga digunakan dalam perkataan Jepun untuk “damai” – “hei-wa”.

Ini adalah kali pertama nama gengo diambil daripada antologi puisi Jepun lama, Manyoshu, bukannya China, kata Shinzo Abe, Perdana Menteri Jepun.

Manyoshu melambangkan “budaya awam yang mendalam dan tradisi lama” di Jepun.

“Negara kita berdepan dengan titik perubahan besar, tetapi terdapat banyak nilai-nilai Jepun yang tidak boleh hilang,” kata Abe.

Manyoshu, yang bermula pada abad ke-8, menggambarkan bulan yang menggembirakan (reigetsu) pada awal musim bunga apabila angin telah menjadi sederhana (“fu-wa”). – MalaysiaGazette