Ketua Pegawai Eksekutif EKUINAS, Syed Yasir Arafat Syed Abd Kadir bercakap pada sidang media pembentangan laporan tahun 2015 Ekuinas di Hotel Hilton, Kuala Lumpur. foto SAFWAN MANSOR, 28 APRIL 2016

KUALA LUMPUR – Ekuiti Nasional Berhad (Ekuinas) melupuskan 60 peratus pegangan dalam firma penyedia perkhidmatan pentadbir tuntutan pihak ketiga (TPA), MediExpress Group (MediExpress) dan PMCare Sdn. Bhd. (PMCare) kepada Sumitomo Corporation.

Ketua Pegawai Eksekutif Ekuinas, Syed Yasser Arafat Syed Abd. Kadir berkata, pelupusan tersebut menjana hasil realisasi sebanyak RM2 bilion kepada syarikat.

“Melalui pelupusan ini, Ekuinas akan menghasilkan Kadar Pulangan Dalaman minimum (IRR) sebanyak 38.8 peratus,” katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Jelas Syed Yasser Arafat, susulan urusniaga berkenaan, Sumitomo akan muncul sebagai pemegang saham majoriti dalam kedua-dua MediExpress dan PMCare.

Sebahagian pemegang minoriti dan Malaysia telah meninggalkan syarikat TPA berkenaan tetapi akan terus memegang kepentingan utama dan kekal dalam barisan pengurusan kedua-dua entiti masing-masing, katanya.

Ekuinas mula melabur dalam MediExpress dan PMCare pada 2015 yang juga merupakan penerokaan pertama syarikat tersebut dalam sektor penjagaan kesihatan.

“Sepanjang tempoh pelaburan, Ekuinas berjaya menyempurnakan pelan meningkatkan nilai kedua-dua syarikat MediExpress dan PMCare.

“Usaha-usaha ini terdiri daripada peningkatan proses dan operasi-operasi, memperkuatkan pasukan pengurusan dan operasi serta meningkatkan bahagian pemasaran mereka,” tambahnya.

Menurut Syed Yasser Arafat, Ekuinas memberi fokus untuk memastikan rakan kongsi baharu MediExpress dan PMCare, SC dilengkapi keupayaan dan visi yang tepat untuk mencatatkan masa depan yang positif kepada syarikat.

SC yang merupakan peneraju dalam industri perkhidmatan penjagaan kesihatan katanya, mempunyai reputasi dan pengalaman yang luas untuk terus memberi sokongan kepada pertumbuhan MediExpress dan PMCare.

SC adalah syarikat pelaburan perdagangan dan perniagaan global Fortune 500 dengan 110 lokasi di 65 negara, wilayah dan 22 lokasi di Jepun.

Seluruh Kumpulan SC terdiri daripada lebih daripada 900 syarikat.

Ia menjalankan urus niaga komoditi dalam semua industri yang menggunakan rangkaian di seluruh dunia, menyediakan pelanggan yang berkaitan dengan pelbagai pembiayaan, berfungsi sebagai penganjur dan penyelaras untuk pelbagai projek dan melabur dalam syarikat untuk menggalakkan potensi pertumbuhan yang lebih besar.

Perniagaan teras SC termasuk produk logam, sistem pengangkutan dan pembinaan, infrastruktur, media dan digital, hayat berkaitan dan harta tanah, sumber mineral, tenaga, dan kimia dan elektronik.- MalaysiaGazette