MANILA – Pertumbuhan Asia boleh terjejas bagi tahun kedua berturut-turut pada 2019 dan momentum akan turun lagi pada 2020, kata Bank Pembangunan Asia (ADB).

Amaran itu dikeluarkan susulan peningkatan risiko ekonomi dari perang perdagangan anrara Amerika Syarikat-China dan
proses keluar Britain dari Kesatuan Eropah yang tidak betul.

Pertumbuhan Asia yang merangkumi 45 buah negara di rantau Asia Pasifik, dijangka 5.7 tahun ini, kata ADB dalam laporan Tinjauan Pembangunan Asia.

Prestasi itu lebih perlahan berbanding 5.9 peratus pada tahun 2018 dan pertumbuhan 6.2 peratus pada tahun 2017.

Jangkaan 2019 menurun sedikit berbanding unjuran yang dibuat 5.8 peratus pada Disember lalu.

Bagi tahun 2020, rantau itu diunjur berkembang 5.6 peratus, yang mana paling perlahan sejak tahun 2001.

“Konflik perdagangan antara China dan Amerika Syarikat menjejaskan pelaburan dan pertumbuhan dalam membangunkan Asia,” kata Yasuyuki Sawada, Ketua Ekonomi ADB dalam satu kenyataan.

ADB menambah, ketidakpastian yang berpunca dari dasar fiskal Amerika Syarikat dan kemungkinan timbulnya Brexit sebagai risiko terhadap prospeknya ia melambatkan pertumbuhan ekonomi maju dan mendedahkan prospek ekonomi kedua terbesar di dunia.

“Walaupun kenaikan mendadak dalam kadar faedah Amerika Syarikat, nampaknya ia telah berhenti pada masa ini dan pembuat dasar harus tetap waspada dalam masa-masa yang tidak pasti ini,” kata Sawada.

Ekonomi China mungkin akan berkembang 6.3 peratus tahun ini, ADB berkata, tidak berubah dari unjuran Disember, tetapi lebih perlahan daripada 6.6 peratus pada tahun 2018.

Pertumbuhan di China dijangka susut lagi kepada 6.1 peratus pada tahun 2020.

Mengikut wilayah, Asia Selatan akan berkembang pesat di Asia Pasifik, dengan ADB meramalkan pertumbuhan 6.8 peratus pada tahun ini – lebih rendah daripada ramalan terdahulu sebanyak 7.1 peratus dan 6.9 peratus pada tahun depan.

Dari unjuran pertumbuhan 7 peratus pada 2018, ekonomi India diunjurkan berkembang pada kadar 7.2 peratus lebih cepat pada 2019 dan 7.3 peratus pada tahun 2020, kata ADB, memandangkan kadar dasar yang rendah dan sokongan pendapatan kepada petani meningkatkan permintaan dalam negeri.

Ramalan pertumbuhan tahun ini untuk Asia Tenggara dipangkas kepada 4.9 peratus berbanding 5.1 peratus memandangkan ADB menjangkakan Malaysia, Singapura, Filipina dan Thailand berkembang lebih perlahan daripada yang diunjur sebelum ini.

Tahun depan, Asia Tenggara dijangka berkembang 5.0 peratus.

Mengikut harga komoditi yang stabil, ADB menurunkan unjuran purata inflasi untuk membangunkan Asia kepada 2.5 peratus tahun ini daripada 2.7 peratus sebelum ini, dan dijangka terus lemah pada 2.5 peratus pada tahun 2020. – MalaysiaGazette