Dr. Mahathir Mohamad

KUALA LUMPUR – Tunku Mahkota Johor memaparkan dua artikel Perlembagaan Persekutuan berkaitan jaminan Persekutuan terhadap Perlembagaan negeri serta kedaulatan Raja-raja selepas Tun Dr Mahathir mendakwa Perlembagaan Negeri Johor dan Terengganu terbatal apabila Persekutuan Tanah Melayu dibentuk.

Artikel itu yang dikongsikan oleh Tunku Ismail Sultan Ibrahim itu menyebut:

Perkara 71 (1) Jaminan Persekutuan terhadap Perlembagaan Negeri menyebut: Persekutuan hendaklah menjamin hak Raja sesuatu Negeri untuk naik takhta dan memegang, menikmati dan menjalankan hak-hak dan keistimewaan-keistimewaan di sisi perlembagaan bagi Raja Negeri itu mengikut Perlembagaan Negeri itu; tetapi apa-apa pertikaian tentang hak naik takhta mana-mana Negeri hendaklah diputuskan semata-mata oleh mana-mana pihak berkuasa, dan semata-mata mengikut apa-apa cara, yang diperuntukkan oleh Perlembagaan Negeri itu.

Perkara 181 (1) : Tertakluk kepada peruntukan Perlembagaan ini, kedaulatan, prerogatif, kuasa dan bidang kuasa Raja-Raja dan prerogatif, kuasa dan bidang kuasa Pembesar-Pembesar Memerintah Negeri Sembilan di bawah wilayah-wilayah mereka masing-masing sebagaimana yang telah ada dan dinikmati hingga kini adalah tetap dan tidak terjejas.

Malam tadi, Dr Mahathir berkata, Perlembagaan Persekutuan secara jelas memberikan kuasa kepada parti yang memenangi pilihan raya menamakan perdana menteri, menteri besar dan ketua menteri, yang akan dipersetujui raja-raja.

“Sekiranya raja berperlembagaan tidak mahu sokong dan mencadangkan calon tersendiri dan menyokong orang itu, parti yang menang boleh menolak individu itu dalam Dewan Undangan Negeri menerusi undi tidak percaya,” kata perdana menteri menerusi blognya.

Kenyataan itu dipercayai ada kaitan dengan pelantikan menteri besar dan barisan Exco Johor yang mengangkat sumpah pada Isnin lalu.

Sebelum pelantikan itu, Dr Mahathir berkata, pemilihan dan pelantikan Menteri Besar Johor adalah keputusan parti yang menang dalam pilihan raya.

Namun, Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar berkata, orang luar jangan mencampuri urusan pentadbiran negeri itu kerana negeri berdaulat itu masih mempunyai seorang sultan.

Sultan Ibrahim berkata, pihak tertentu tidak seharusnya bertelagah mengenai isu politik dan lebih baik usaha menjaga negara dijadikan fokus utama.

Dalam tulisan di blognya, Dr Mahathir menyingkap semula sejarah yang mana apabila Perjanjian MacMichael (atau perjanjian) ditandatangani, negeri-negeri Malaysia menjadi koloni British. Malayan Union dikuasai oleh British.

Orang Melayu tidak dapat lagi menuntut pemilikan negeri-negeri. Tidak ada lagi Tanah Melayu atau Tanah Melayu.

Katanya, orang Melayu bersatu dan bangkit protes.

Melihat kesatuan Melayu itu, British terpaksa undur dan memansuhkan semua Perjanjian MacMichael dan menggantikan Malayan Union dengan Persekutuan Tanah Melayu. Secara rasmi nama yang diterima ialah “Persekutuan Tanah Melayu”.

Katanya, Kerajaan Persekutuan Tanah Melayu dipimpin oleh Pesuruhjaya Tinggi sebagai Ketua Eksekutif, yang mengetuai Majlis Eksekutif dan Majlis Perundangan.

Semua ahli telah dicalonkan oleh Pesuruhjaya Tinggi.

Pada tahun 1955, British memutuskan untuk mengadakan pilihan raya separa bagi 52 daripada 98 kerusi Dewan Undangan Persekutuan.

British percaya bahawa tiada satu pihak boleh memenangi lebih daripada 49 kerusi untuk menuntut hak membentuk majoriti kerajaan.

Tetapi sekiranya Perikatan UMNO, MCA dan MIC memenangi 51 daripada 52 kerusi dan boleh menuntut hak untuk membentuk kerajaan pemerintahan.

Ia dengan segera wujud keraguan dalam kalangan rakyat dan pihak-pihak dalam kerajaan untuk mendapatkan kemerdekaan.

Lantas rundingan telah diadakan di London dan akhirnya telah dipersetujui bahawa Malaya akan menjadi bebas pada tahun 1957.

Sebagai persediaan untuk ini, Suruhanjaya Reid ditugaskan untuk merangka Perlembagaan Persekutuan yang bebas.

Malaya akan menjadi demokrasi di mana rakyat akan memilih kerajaan. Raja-raja akan menjadi Ketua Perlembagaan tanpa kuasa eksekutif.

Kedudukan mereka akan dijamin oleh Perlembagaan yang akan menjadi undang-undang tertinggi negara.

Parti yang memenangi pilihan raya akan menamakan Perdana Menteri (atau Ketua Menteri – Menteri Besar) dan ketua perlembagaan akan mengesahkan.

Sekiranya raja berperlembagaan menolak untuk menyokong dan mencadangkan calonnya sendiri dan menyokongnya, parti yang menang boleh menolaknya dalam dewan – ‘dewan’, melalui undi tidak percaya.

Perlembagaan Johor dan Terengganu diisytiharkan sebelum ini dibatalkan oleh perlembagaan baru yang diterima oleh semua negeri di Malaysia.

Oleh itu pada 9 Mei, 2018, rakyat Malaysia pergi ke pemilihan untuk memilih Kerajaan (Persekutuan) Malaysia dan kerajaan negeri-negeri.

Dr Mahathir berkata, adalah penting bahawa semua orang berkenaan menghormati perlembagaan dan mematuhinya.

Katanya. kegagalan berbuat demikian akan menafikan kedaulatan undang-undang. – MalaysiaGazette