Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad semasa temubual khas di Bangunan Perdana Putra (PMO), Putrajaya. foto SYAFIQ AMBAK, 06 MEI 2019

9 Mei 2018, tarikh penting yang telah melakar perubahan signifikan dalam lanskap politik dan pentadbiran Malaysia.

Mungkin tidak ramai menduga bahawa pada tarikh tersebut kerajaan Barisan Nasional yang menunjangi tampuk pemerintahan selama 60 tahun ditumbangkan oleh pakatan pembangkang (ketika itu) dengan terajunya Tun Dr Mahathir Mohamad.

Bermula dari tarikh tersebut, sistem demokrasi di Malaysia berlangsung dalam sentuhan yang sedikit berbeza namun masih lagi berpaksikan acuan yang sama sehingga terbentuknya kerajaan yang dikenali sebagai Pakatan Harapan.

Tentunya perjalanan setahun kerajaan baharu yang menggabungkan pemimpin-pemimpin dari pelbagai parti itu tidak mudah, apatah lagi dalam memenuhi tuntutan rakyat yang mahu janji-janji manifesto Pilihan Raya Umum ke-14 segera disempurnakan.

Perkara itu diakui sendiri oleh Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Mohamad dalam temubual khas sempena setahun kerajaan Pakatan Harapan di pejabatnya.

MGF09052018_TUN MAHATHIR PC_04
Pengerusi Pakatan Harapan, Tun Mahathir Mohamad bercakap pada sidang akhbar di Hotel Sheraton, Petaling Jaya. foto FAREEZ FADZIL, 09 MEI 2018

Menyifatkan cabaran kali ini berbeza dengan apa yang dilalui oleh beliau semasa kali pertama dilantik sebagai perdana menteri pada 1981. Dr Mahathir yang bertanding di Parlimen Langkawi pada tarikh 9 Mei 2018 tenang menjawab satu persatu soalan yang dikemukakan kepada beliau.

Tenang dan kadang-kala sinikal seperti selalu, pemimpin berusia 93 tahun yang segak memakai sut berwarna gelap itu tidak menolak bahawa kesukaran awal yang terpaksa ditempuh oleh barisan Kabinetnya adalah untuk menunaikan manifesto dengan alasan mereka tidak menyangka akan menang pilihan raya ketika membuat janji-janji tersebut.

Selain itu, barisan Kabinet yang masih “hijau” dalam urusan pentadbiran kerajaan turut menyukarkan beliau untuk membuat keputusan.

“Kadang-kala mereka masih bersikap seperti pembangkang,” katanya yang hanya memberikan markah 50 peratus sahaja ke atas prestasi ahli-ahli kabinetnya.

Berikut adalah temubual penuh bersama Dr Mahathir yang turut disertai wartawan MalaysiaGazette NORLAILI OSMAN sempena ulangtahun pertama Kerajaan PH:

Apa pencapaian setahun selepas mentadbir kerajaan dan apa yang Tun mahu lakukan pada masa lepas tetapi tidak boleh dilakukan?

TUN DR MAHATHIR MOHAMAD: Pada mula-mula sekali, tiada siapa menjangka kami akan menang dan mereka kata pakatan ini adalah rapuh yang boleh pecah dengan cepat tetapi itu tidak berlaku. Kita masih bersama, kita bekerja sama-sama dan kami sangat bersatu dan kita mempunyai satu objektif utama iaitu membawa semula Malaysia yang kita kenali dahulu.

Pada saya, ini adalah satu kejayaan dan mereka juga menerima saya sebagai pemimpin.

Ini adalah satu kejayaan yang ramai orang tidak perasan.

Orang yang tidak suka saya sebelum ini tetapi memilih saya sebagai pemimpin dan sampai sekarang saya masih pemimpin mereka.

Itu adalah satu kejayaan.

MGF10052018_PC Pakatan Harapan_08
Reaksi Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad pada Sidang Media Khas selepas dilantik sebagai Perdana Menteri Malaysia yang ke-7 di Hotel Sheraton, Kuala Lumpur. foto IQBAL BASRI, 10 MEI 2018

Kabinet yang kami tubuhkan menunjukkan prestasi yang agak baik walaupun ramai ahli-ahlinya masih baharu, mereka menjadi pembangkang selama 60 tahun tetapi mereka mampu mengubahnya dan membentuk kerajaan.

Sudah tentu ada kesukaran. Ada masanya mereka masih rasa mereka adalah pembangkang. Ini dari sudut politik.

Dari sudut negara, saya rasa rakyat masih gembira dengan perubahan kerajaan. Mengubah kerajaan adalah sesuatu yang mereka mahukan dan dalam beberapa perkara, kita telah mencapai objektif.

Objektif pertama yang kita mampu capai adalah membenteras rasuah, hari ini rakyat sudah tidak banyak merungut mengenai rasuah, sama ada rasuah yang sedang dalam siasatan atau rasuah yang berlaku ketika pentadbiran kerajaan terdahulu.

Kita sudah tidak menerima rungutan daripada rakyat yang mengatakan mereka mengalami masalah untuk membuat apa-apa disebabkan ada yang meminta bayaran tambahan (rasuah).

Mereka juga menerima kelulusan lebih cepat daripada dulu. Pada kami itu juga adalah pencapaian. Apabila rakyat gembira menerima kami, kami amat menghargainya.

Memang terdapat kritikan, rungutan tetapi kritikan tersebut datang daripada pihak yang mencipta semua masalah sebelum ini.

MGF060519_TEMUBUAL KHAS PERDANA MENTERI04
Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad bercakap semasa temubual khas di Bangunan Perdana Putra (PMO), Putrajaya. foto SYAFIQ AMBAK, 06 MEI 2019

Apa yang kita buat adalah cuba menyelesaikan masalah yang dicipta oleh mereka. Mereka pinjam berbilion ringgit, mereka menghukum orang yang tidak menyokong mereka dengan memindahkan atau memberhentikan kerja.

Ini semua pihak yang mengkritik kami, kami tidak melakukan perkara sedemikian. Kami telah memberhentikan agak ramai orang melakukan rasuah. Kami mengambil tindakan terhadap mereka.

Tindakan yang diambil adalah mengikut peraturan dan undang-undang negara. Kami juga bersungguh-sungguh mahukan undang-undang dipatuhi. Ini juga adalah satu pencapaian.

Sebelum ini (banyak perkara yang dilakukan) tidak mengikut undang-undang di mana ramai orang ditahan hanya bersandarkan tuduhan. Tetapi sekarang, sebarang pertuduhan dibawa ke mahkamah dan jika mahkamah tidak dapat memberikan tarikh perbicaraan awal, kami hanya patuh kerana kami menghormati pemisahan kuasa eksekutif dan kuasa badan kehakiman.

Terdapat banyak juga perkara yang kami lakukan contohnya kami berjaya menyelesaikan wang yang telah dipinjam untuk projek ECRL yang mana anda tahu kami berjaya menyelamatkan kira-kira RM21 bilion.

Logo projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL). foto SYAFIQ AMBAK, 31 JANUARI 2019
Logo projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL). foto SYAFIQ AMBAK, 31 JANUARI 2019

Ini adalah satu kejayaan yang tidak mampu dilakukan oleh orang lain yang pada kebiasaannya apabila satu-satu pihak itu terikat kepada kontrak dan pembayaran telah dibuat, kontrak berkenaan tidak boleh disemak semula.

Malah kami juga berjaya menyelesaikan masalah bandar Malaysia. Ini semua adalah pencapaian kerajaan.

Sudah tentu kami tidak menghebohkannya sepanjang masa. Tetapi ianya adalah percapaian.

Apakah perkara yang tidak mampu dilakukan?

TUN DR MAHATHIR MOHAMAD: Janji untuk menghapuskan tol tetapi sekarang kami sudah sedar.

Sebelum ini apabila kami membuat pengumuman untuk menghapuskan tol, kami tidak tahu akibatnya tetapi sekarang kami sudah sedar iaitu apabila mahu menghapuskan tol kerajaan perlu membeli kesemua lebuh raya dan ia memerlukan wang yang banyak.

(Penghapusan tol) PLUS sahaja menyebabkan kerajaan perlu RM30 bilion. jadi persoalannya adakah kita mahu menggunakan wang untuk perkara itu sahaja atau kita mahu menggunakan RM30 bilion untuk tujuan lain lebih penting.

Selain itu, selepas tol dihapuskan, kita tidak lagi mempunyai pendapatan daripada penggunaan lebuhraya sedangkan jalan-jalan tersebut perlu diselenggara. Kos penyelenggaraan pula menelan belanja berbilion ringgit.

MGF18012017_PCPLUS13

Jika kita mahu membina lebuhraya lain, kerajaan pula yang perlu membina dan menanggung kosnya.

Ini kerana tiada kutipan tol boleh dibuat dan ini menyebabkan tiada syarikat swasta yang akan berminat untuk melabur di dalam pembinaan lebuh raya kerana mereka tidak akan mendapat apa-apa (keuntungan).

Ia akan menyebabkan masalah kewangan kerajaan bertambah.

Jadi, buat masa ini kami mendapati amat sukar untuk menunaikan janji yang telah dibuat apabila tidak mengetahui secara mendalam mengenai kos dan kerosakan yang telah berlaku. Ini antara janji yang telah dilafazkan tetapi tidak mampu ditunaikan.

Terdapat janji lain yang sukar untuk ditunaikan, contohnya, kajian mengenai bagaimana untuk menghapuskan hukuman mati dan beberapa perkara lain yang kini dibantah oleh banyak pihak yang bimbang ianya akan membawa kesan buruk kepada kepentingan mereka.

Apabila Tun bercakap mengenai pembasmian rasuah, bagaimanakah pencapaiannya di dalam kerajaan setakat ini?

TUN DR MAHATHIR MOHAMAD: Kami berpendapat banyak yang telah dilakukan untuk membasmi rasuah di dalam kerajaan kerana kami tidak lagi menerima aduan mengenai kelewatan kelulusan semakin menurun berbanding sebelum ini.

Sebelum ini, ramai mendapati permohonan mereka untuk mendapatkan kelulusan sengaja dilengah-lengahkan. Selalunya, mereka diminta untuk memberikan rasuah (untuk mempercepatkan urusan). Sekarang perkara tersebut sudah tidak berlaku.

Tahniah Tun kerana dipilih sebagai pemimpin ke-47 paling berpengaruh di dunia.

TUN DR MAHATHIR MOHAMAD: Ke-47 sahaja? Saya ingat saya pemimpin nombor satu. (ketawa).

MGF10052018_PC Pakatan Harapan_01
Reaksi Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad ketika hadir pada Sidang Media Khas selepas dilantik sebagai Perdana Menteri Malaysia yang ke-7 di Hotel Sheraton, Kuala Lumpur. foto IQBAL BASRI, 10 MEI 2018

Minggu lepas, Tun ada mengatakan usaha memerangi rasuah menyebabkan kemerosotan sokongan daripada rakyat? Ironinya, rakyat menolak kerajaan dahulu kerana isu rasuah tetapi ada juga segolongan rakyat menukar sokongan kepada pihak lain. Apa tindakan yang Tun boleh lakukan untuk menangani dan dalam masa yang sama memberi pemahaman kepada rakyat?

TUN DR MAHATHIR MOHAMAD: Memang kerajaan dahulu beri duit yang banyak kepada pelbagai golongan. Nelayan dapat gaji. Walau tidak tangkap ikan pun dapat RM300 sebulan, orang bujang dapat RM450, BR1M bagi duit lagi, macam-macam orang dapat duit.

Jika kita pun buat amalan yang sama, kita pun korup jugalah. Nak beli sokongan dengan memberi wang. Itu rasuah. Kita tidak buat seperti itu dan kita tidak boleh pun hendak buat kerana kita tidak ada duit kerana kita tidak curi duit. Kita tidak ada duit nak bagi.

Jadi, golongan yang membenci kerajaan yang lama ini kecewa kerana kerajaan baharu tidak beri duit. Dulu dapat RM450 sekarang dapat RM100 sahaja.

MGF060519_TEMUBUAL KHAS PERDANA MENTERI11
Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad bercakap semasa temubual khas di Bangunan Perdana Putra (PMO), Putrajaya. foto SYAFIQ AMBAK, 06 MEI 2019

Jadi ada yang berpendapat kerajaan sekarang akan menghalang pemberian wang oleh pihak tertentu kepada pegawai tertentu. Mereka dapat seolah-olah gaji kerana mereka seolah-olah tutup mata terhadap jenayah yang dilakukan.

Sekarang mereka sudah tidak dapat gaji atau elaun tiap-tiap bulan. Jadi mereka kecewa dengan kerajaan baharu. Masa dulu boleh juga dapat duit, sekarang sudah tidak boleh duit, kalau dapat duit juga akan dikenakan tindakan. Sekarang mereka hanya bergantung kepada gaji sahaja.

Memanglah semua orang kata malah jutawan pun akan kata mereka tidak ada duit mencukupi. Itu tabiat manusia tetapi di sini kita dapati orang yang tidak dapat duit kerana gerakan anti-rasuah mereka marah kepada kerajaan. Sokongan terhadap kerajaan didapati merosot dalam kalangan kumpulan-kumpulan tertentu yang terkenal dengan bukan sahaja dapat gaji tetapi ada pendapatan tambahan dari sumber lain.

Itu merupakan sebahagian daripada sebab kita lihat undi kepada Pakatan Harapan merosot.

Bagaimana hendak mengubah mentaliti sedemikian?

TUN DR MAHATHIR MOHAMAD: Ini susah tetapi kita rasa ia adalah normal apabila sukar mendapat sokongan daripada golongan tersebut.

(Namun) dalam jangka masa panjang, mereka akan belajar yang mereka akan mendapat (duit) daripada gaji dan tidak lama lagi kita akan menambah baik gaji dan perkara-perkara berkaitan pekerja. Rakyat pastinya perlu lebih menghargai (usaha kerajaan) kerana sekarang mereka tidak perlu membayar wang tambahan (rasuah).

Pengkritik mengatakan kerajaan hanya menjenamakan semula usaha-usaha kerajaan terdahulu contoh Klinik 1Malaysia kepada klinik komuniti, BR1M kepada BSH dan sebagainya. Apa pendapat Tun?

TUN DR MAHATHIR MOHAMAD: Hakikatnya kerajaan terdahulu cuba melakukan sesuatu tetapi mereka gagal.

Kerajaan sekarang pula melakukannya dengan cara yang betul iaitu bukan melalui pemberian rasuah atau melantik kroni atau meminta harga kontrak dinaikkan semata-mata mahu mencuri wang. Ini yang kerajaan lama buat sebelum ini tetapi kami perlu buat perkara sama cuma tanpa rasuah. Jadi itulah perbezaannya.

Jika tidak, kami gagal. Setiap kerajaan perlu lakukan perkara-perkara tertentu dan kami buat apa yang diperlukan dan yang telah dipertanggungjawabkan kepada kami sebagai sebuah kerajaan tetapi tanpa rasuah atau kronisme.

MGF060519_TEMUBUAL KHAS PERDANA MENTERI31
Gelagat Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad semasa temubual khas di Bangunan Perdana Putra, Putrajaya. foto SYAFIQ AMBAK, 06 MEI 2019

Itu yang kami lakukan dan saya rasa di dalam pelbagai kes, ECRL contohnya, kami terpaksa mengambil masa hampir setahun untuk melakukan rundingan semula kontrak tersebut kerana ianya terlalu teruk.

Kontrak itu diberikan kepada syarikat China hanya kerana Malaysia telah meminjam wang daripada China.

Kita juga telah meminjam wang lebih daripada sepatutnya. Selain itu, semua pembayaran dan keuntungan dibuat di China bukan Malaysia sehingga cukai pun tidak boleh dikenakan kepada mereka.

Terma di dalam kontrak tersebut sangat terus jadi kami tidak boleh teruskan.

Jadi kita terpaksa kembali semula kepada proses yang betul sebelum memeterai sebarang perjanjian antaranya dengan melaksanakan due diligence.

Tidak betul jika kita kata, kita buat benda yang sama dengan kerajaan sebelum ini.- 0033

Berapakah markah yang Tun boleh beri kepada diri sendiri?

TUN DR MAHATHIR MOHAMAD: Saya tidak boleh cakap apa-apa. Ianya tidak adil. Bagaimana saya hendak memberi markah kepada diri sendiri? Biasanya saya tidak membuat pernilaian kepada diri sendiri, orang lain yang akan menilai saya. Anda nilailah diri saya

Kajian Merdeka Centre baru-baru ini menunjukkan sokongan terhadap Pakatan Harapan merosot, apa pandangan Tun?

MGF060519_TEMUBUAL KHAS PERDANA MENTERI06
Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad bercakap semasa temubual khas di Bangunan Perdana Putra (PMO), Putrajaya. foto SYAFIQ AMBAK, 06 MEI 2019

TUN DR MAHATHIR MOHAMAD: Merdeka Center tidak pernah fikir kami akan menang. Mereka menyangka kami akan kalah dan terdapat banyak perkara yang mereka temui di dalam kajian selidik yang dijalankan yang mana agak salah tetapi mereka layak untuk membuat anggaran dalaman.

Mereka tidak bertanya kepada semua rakyat di Malaysia, mereka hanya bertanyakan kepada satu sampel kumpulan.

Jadi apa pendapat anda apabila melihat sokongan kepada anda jatuh kepada 46 peratus manakala sokongan kepada kerajaan jatuh 39 peratus?

TUN DR MAHATHIR MOHAMAD: Saya tidak tahu sama ada (hasil kaji selidik tersebut) benar atau tidak. Apa yang saya tahu, tiada orang yang menembak saya atau mengkritik saya, kecuali media kerana itu tugas anda. Saya hargainya. Saya suka apabila ditujukkan di masa salah saya, di mana kelemahan saya jadi saya boleh membetulkannya. Memang ada orang yang tidak suka saya dan mengharapkan saya mati tetapi ramai lagi orang yang mesra, bersalaman dengan saya, senyum malah mengucapkan mereka sayang saya.

Aspek penyampaian mesej terhadap semua usaha yang diambil kerajaan tidak sampai ke akar umbi khususnya orang Melayu. Ramai yang tidak faham dan membiarkan pihak yang cuba menangguk di air keruh?

TUN DR MAHATHIR MOHAMAD: Yang utama kita berjumpa dengan mereka, dengan orang kampung. Kalau kita tidak berjumpa dengan mereka kita tidak dapat terangkan. Kita kadang-kadang bergantung kepada laporan-laporan yang dibuat tetapi laporan tidak pernah mencukupi untuk menjelaskan mesej yang hendak dihebahkan. Jadi saya berpendapat bahawa saya perlu berjumpa dengan orang tertentu seperti kumpulan yang memberi pendapat.

Kadang-kadang saya jemput orang datang jumpa saya di pejabat saya, 30 atau 40 orang yang terdiri daripada pelbagai kumpulan, kesatuan sekerja, badan bukan kerajaan dan orang Felda. Saya rasa telah bertemu dengan 50 kumpulan berasingan bagi berbincang masalah mereka serta cara mengatasinya dengan saya.

MGF060519_TEMUBUAL KHAS PERDANA MENTERI09
Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad bercakap semasa temubual khas di Bangunan Perdana Putra (PMO), Putrajaya. foto SYAFIQ AMBAK, 06 MEI 2019

Semalam saya berada di Perak dan bertemu dengan penjawat awam di negeri itu. Salah seorang daripadanya mengadu dengan mengatakan kami tidak melakukan apa-apa untuk membantu golongan peladang semasa harga kelapa sawit jatuh. Saya terpaksa menerangkan kepadanya yang apa yang kita lakukan selama ini adalah salah. Sebab itulah, kita berada di dalam kesusahan.

Kita tengok British menanam pokok kelapa sawit dan getah tetapi mereka melakukannya dalam skala yang besar iaitu 10,000 ekar atau 20,000 ekar. Ladang-ladang tersebut diurus dengan baik dan profesional. Jadi mereka boleh buat duit.

Manakala kita pula hanya memiliki dua ekar ladang kelapa sawit dan berharap untuk menjadi jutawan. Ianya mustahil.

Anda mengarahkan pesawah untuk menanam padi sahaja, bukan benda lain. Dengan memiliki beberapa ekar tanah, para pesawah ini akan terus miskin kerana anda tidak mampu memperolehi pendapatan lain selain padi. Jadi, kita mesti memikirkan idea baharu, kita mahu pertanian bercampur, kita mahu memastikan mereka mendapat nasihat yang betul mengenai pertanian moden. Kita mesti menggabungkan tanah tersebut supaya menjadi lebih luas dan menguntungkan.

Kita mempunyai banyak idea bagaimana untuk mengubahnya tetapi ia perlu mengambil masa.

MGF060519_TEMUBUAL KHAS PERDANA MENTERI15
Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad bercakap semasa temubual khas di Bangunan Perdana Putra (PMO), Putrajaya. foto SYAFIQ AMBAK, 06 MEI 2019

Tetapi itulah halangannya. Anda cakap tidak mampu membuat untung melalui dua ekar tanah sedangkan anda boleh bergabung dengan orang lain dan menjadikan kawasan ladang lebih luas contohnya seribu ekar.

Tetapi anda tidak mahu kerana ini duit saya, tanah saya, ini pusaka dari datuk yang mewarisi daripada moyang dan sebagainya.

Dengan itu, kita tidak akan boleh berubah.

Memberi keyakinan terhadap idea tersebut adalah satu masalah tetapi kerajaan boleh memastikan kita akan tunjukkan kepada mereka.

Negara ini mengimport RM60 bilion makanan setiap tahun dan kebanyakannya boleh ditanam di sini tetapi kita tidak mahu kerana apa yang kita nampak hanyalah kelapa sawit. Bukannya boleh makan kelapa sawit atau getah.

Apabila harga getah jatuh, anda menangis. Anda tanya apa yang kerajaan buat? Mengapa tidak memberikan wang kepada peladang? Mengapa kerajaan tidak membantu peladang untuk mendapat untung semula?

Beri wang, inilah yang (Datuk Seri) Najib buat. Mereka (kerajaan lama) mendapati pendapatan isi rumah perlu berada di satu paras tertentu tetapi ianya tidak dapat dicapai, jadi kerajaan beri wang. Ini bukan caranya.

Cara kami adalah untuk mengubah pemikiran rakyat di dalam membuat duit dan mereka mesti berniaga atau mereka mesti bercucuk tanam menggunakan kaedah moden. Mereka juga mesti mempunyai ladang yang luas.

MGF060519_TEMUBUAL KHAS PERDANA MENTERI14
Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad bercakap semasa temubual khas di Bangunan Perdana Putra (PMO), Putrajaya. foto SYAFIQ AMBAK, 06 MEI 2019

Ini semua telah dirancang oleh kerajaan dan kami telah bersedia untuk penanaman. Untuk pengetahuan semua, terdapat seorang peladang yang menjadi jutawan kerana menanam nanas. Saya ada menerima nanas dari Rompin yang dipanggil Rompine. Ianya sangat manis dan mereka telah menanam nanas di atas tanah seluas 100,000 ekar. Mereka juga menanam manggis.

Orang sebegini berjaya membuat duit kerana mereka sedar yang anda akan mendapat susah apabila menanam kelapa sawit jika tidak mempunyai tanah yang luas.

Tun, kerajaan mengatakan terdapat penurunan dalam aduan terhadap rasuah tetapi rungutan kenaikan kos sara hidup semakin meningkat sejak beberapa tahun lepas terutamanya dari orang Melayu. Ini kerana orang Melayu yang paling terjejas. Bagaimana cara anda menyelesaikan masalah ini?

TUN DR MAHATHIR MOHAMAD: Kami pilih sesetengah jenis barangan dan kami memeriksa harganya. Banyak lagi barang makanan yang telah turun harga tetapi kami tidak mengambil sebagai pertimbangan. Jika kami ambil semua barangan untuk diberi pertimbangan, harga pastinya tidak naik begitu banyak.

Kenaikan harga barang disebabkan oleh orang tengah, contohnya sayur yang ditanam di Cameron Highlands dijual pada harga 50 sen sekilo tetapi apabila tiba dipasar, ia dijual pada harga RM7 sekilo.

MGF060519_TEMUBUAL KHAS PERDANA MENTERI12
Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad hadir semasa temubual khas di Bangunan Perdana Putra (PMO), Putrajaya. foto SYAFIQ AMBAK, 06 MEI 2019

Jadi perkara ini perlu diatasi dan kami mahu margin keuntungan orang tengah dikurangkan.

Kami rasa, harga barangan mungkin tidak dapat diturunkan tetapi apa yang kerajaan mahu lakukan adalah meningkatkan kuasa beli anda.

Ketika ini ringgit berada di bawah nilai jadi semua kos meningkat. Terdapat banyak cara untuk menyelesaikan masalah ini tetapi bukan dengan memberi wang.

Apabila sampai pada tarikh 9 Mei 2019, apakah Tun merasakan telah berjaya mencapai matlamat yang anda fikirkan semasa mula-mula membentuk kerajaan?

TUN DR MAHATHIR MOHAMAD: Pada masa itu, kami tidak fikir pun kami akan membentuk kerajaan, kami tidak pernah terfikir langsung.

Tetapi apabila kami membentuk kerajaan, kami baharu menemui masalah yang dibuat oleh kerajaan terdahulu lebih teruk daripada apa yang dibayangkan kerana (selama ini) kami tidak pernah dimaklumkan.

MGF060519_TEMUBUAL KHAS PERDANA MENTERI02
Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad bercakap semasa temubual khas di Bangunan Perdana Putra (PMO), Putrajaya. foto SYAFIQ AMBAK, 06 MEI 2019

Sekarang, kami rasa prestasi kami agak baik bergantung kepada keadaan.

Selepas Pakatan Harapan mengambil alih kerajaan terdapat banyak perdebatan mengenai hak Melayu dan Islam. Kerajaan pula lebih berminat untuk memberi reaksi berbanding mengeluarkan naratif sendiri. Jadi selepas ini apakah kerajaan akan mencari naratif baharu untuk menyatukan rakyat atau kita akan terus membiarkan perdebatan tentang Melayu dan agama?

TUN DR MAHATHIR MOHAMAD: Ia bukan sahaja mengenai masalah Melayu Muslim, kita juga mempunyai masalah kaum Cina, anda mahu UEC, sekolah Cina, universiti Cina. Orang India juga ada masalah. Semua orang ada masalah dan semua orang fikir kerajaan hanya memberi perhatian kepada satu-satu kaum sahaja sedangkan kami terpaksa berurusan dengan ketiga-tiga masyarakat.

Kami terpaksa memastikan setiap orang mendapat sedikit sebanyak kepuasan. Tetapi secara asasnya, kita masih bimbang mengenai bangsa. Kita banyak bercakap  mengenai perpaduan, kita banyak bercakap mengenai menjadi rakyat Malaysia tetapi semua orang bercakap mengenai bangsa sendiri dan menteri-menteri yang mahu mendapat sokongan daripada kaum mereka, membawakan isu (perkauman) kepada kerajaan.

Tetapi kami tahu, jika kerajaan hanya melayan permintaan kaum tertentu sahaja, kami akan mendapat susah.

Jadi kami cuba dan akan memastikan setiap orang akan mendapat sedikit kepuasan. Kami tidak mampu memuaskan hati semua orang pada satu masa. Itu mustahil.

Anda akan meletak jawatan dalam tempoh setahun lagi, apakah anda mengharapkan Malaysia akan menjadi lebih bersatu?

TUN DR MAHATHIR MOHAMAD: Dengan kerjasama anda, kami akan menjadi lebih baik. Tetapi seberapa baik, saya tidak tahu cuma kami sedang berusaha melakukan banyak perkara.

MGF14082018_TUN M HADIR PARLIMEN02
Perdana Menteri yang juga Ahli Parlimen Langkawi, Tun Dr. Mahathir Mohamad hadir pada Sidang Dewan Rakyat di Bangunan Parlimen, Kuala Lumpur. foto HAZROL ZAINAL, 23 JULAI 2018.

Matrikulasi contohnya. Kami memutuskan untuk mewujudkan kelas matrikulasi kerana mendapati orang Melayu yang tidak mengambil sijil tertinggi jadi mereka tidak boleh memasuki universiti.

Jadi, kami menyediakan pintu belakang kepada mereka tetapi sekarang persoalannya mengapa Melayu lemah?

Orang lain lebih banyak berusaha tetapi tidak layak untuk memasuki matrikulasi manakala orang Melayu pula tidak mendapat keputusan yang cemerlang sehingga kerajaan terpaksa mewujudkan matrikulasi untuk orang Melayu.

Sekarang kita bersetuju untuk memberikan peluang kepada bukan Melayu untuk masuk matrikulasi.

Idea untuk meningkatkan penyertaan pelajar Melayu di universiti melalui matrikulasi dibatalkan kerana sekarang, Cina dan India juga masuk ikut pintu belakang. Tetapi mereka masih tidak berpuas hati kerana mereka kata, kerajaan hanya melebihkan orang Melayu.

MGF060519_TEMUBUAL KHAS PERDANA MENTERI27
Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad bercakap semasa temubual khas di Bangunan Perdana Putra (PMO), Putrajaya. foto SYAFIQ AMBAK, 06 MEI 2019

Tetapi jika anda bertanya kepada orang Melayu dan Islam, mereka akan cakap kerajaan ini tidak memberi perhatian kepada Islam. Kami tidak memartabatkan Islam.

Mereka melakukan demonstrasi. 5,000, 10,000, sejuta orang akan berarak di jalanan.

Dengan itu, kami perlu berhati-hati kerana jika kita tidak memberi perhatian kepada perkara berkenaan, kami akan kehilangan sokongan orang Melayu.

Jika PH hilang sokongan orang Melayu, kami akan kalah. PH akan kalah jika hilang sokongan daripada Cina malah kaum India juga boleh memainkan peranan penting di dalam kekalahan PH. Dengan itu, kami perlu berhati-hati.

Kerajaan dilihat sangat pasif di dalam beberapa isu (sensitif) yang mana ada masa anda meneruskan agenda tetapi ada masa anda berpatah balik, jadi bagaimana anda hendak menyelesaikan perkara tersebut. Apakah kerajaan ingin terus pasif?

TUN DR MAHATHIR MOHAMAD: Banyak perkara perlukan masa, (bukan bermakna kerajaan) pasif.

Kami perlu melakukan persiapan, kami perlu berhati-hati dengan apa yang kami buat dan katakan dan kami juga berhati-hati dengan penyelesaian yang kami capai.

Statut Rom contohnya, tiada apa yang perlu ditakutkan tetapi ada pihak yang memutar belitkan fakta dan sekarang kami terpaksa menarik semula (ratifikasi) tetapi kami akan buat penerangan.

MGF060519_TEMUBUAL KHAS PERDANA MENTERI25
Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad bercakap semasa temubual khas di Bangunan Perdana Putra (PMO), Putrajaya. foto SYAFIQ AMBAK, 06 MEI 2019

Statut Rom tidak akan memberi kesan apa-apa kepada rakyat biasa yang bukan penjenayah.

Sekiranya kerajaan melakukan pembunuhan beramai-ramai dan kita tidak berbuat apa-apa untuk menghalangnya, maka Statut Rom boleh memastikan kejadian tersebut akan menjadi agenda antarabangsa dan tindakan akan diambil kepada kita.

Tetapi sama ada kita ahli Statut Rom atau tidak, seluruh dunia akan mengutuk kita sekiranya anda ada kerajaan yang tidak mengambil sebarang tindakan apabila rakyat dibunuh. Pada masa itu sahaja mereka akan mengambil tindakan.

Tetapi jika kita mengambil langkah untuk menyelesaikannya, masyarakat antarabangsa tidak akan masuk campur. Dalam kes Rohingya, kerajaan tidak berbuat apa-apa malah memberi sokongan terhadap pembunuhan etnik Rohingya, Myanmar tidak menyertai Statut Rom tetapi masyarakat antarabangsa tetap mengutuk dan mengambil tindakan terhadap Myanmar.

MGF060519_TEMUBUAL KHAS PERDANA MENTERI18
Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad bercakap semasa temubual khas di Bangunan Perdana Putra (PMO), Putrajaya. foto SYAFIQ AMBAK, 06 MEI 2019

Bercakap mengenai Statut Rom, kita lihat anda dengan keluarga diraja Johor berbalas kenyataan, saya terpaksa bertanya soalan yang sensitif sedikit, adakah institusi diraja menjadi masalah kepada pentadbiran Tun?

TUN DR MAHATHIR MOHAMAD: Baik, jika kita melihat kepada undang-undang negara ia turut merangkumi Perlembagaan Persekutuan malah lebih banyak perlembagaan daripada undang-undang yang kita ada.

Apabila kita lihat sesuatu yang melanggar undang-undang, kita perlu memastikan kerajaan mengambil langkah untuk membetulkannya.

Sudah tentu hasilnya mungkin tidak disukai oleh sesetengah orang tetapi itulah undang-undang.

Kita perlu berpegang kepadanya.

Bagaimanapun apabila kita bersetuju tiada sebarang perlanggaran undang-undang kami agak gembira untuk menerima apa yang telah dilakukan. Tetapi undang-undang mesti ditegakkan tanpa mengira betapa teruknya seseorang itu.

Apakah ada sebarang masalah di antara anda atau pentadbiran anda dengan Sultan Johor atau Tunku Mahkota Johor?

TUN DR MAHATHIR MOHAMAD: Saya tidak nampak ada masalah kerana semasa saya bertemu baginda, baginda memandu saya ke lapangan terbang.

sultan johor protonSemasa kali pertama anda menjadi Perdana Menteri, Tun melancarkan Wawasan 2020 jadi apakah sekarang Tun ada sesuatu yang lain? Wawasan 4040 contohnya.

TUN DR MAHATHIR MOHAMAD: Wawasan 2025, lewat lima tahun kerana pengganti saya memastikan matlamat kita tidak tercapai.

Dalam tempoh setahun apakah anda merasakan rejuvenated sebagai seorang Perdana Menteri paling tua atau anda penat?

TUN DR MAHATHIR MOHAMAD: Saya merasa kuat seperti apa yang orang berusia 93 tahun sepatutnya jadi. Tidak ramai orang yang berusia 93 tahun mampu berfikir pun (tetapi) saya masih mampu menjawab soalan-soalan nakal anda.

Ramai pemimpin di dunia ini. Saya tidak rasa saya lebih teruk daripada (Donald) Trump, saya tidak rasa saya lebih teruk daripada pemimpin-pemimpin Britain dan juga pemimpin Perancis yang terpaksa berhadapan dengan (kumpulan) kemeja T kuning dan pemimpin Sepanyol yang berdepan penggulingan dan pemimpin-pemimpin lain. Saya tidak rasa prestasi saya terlalu buruk.

Awak beritahu saya, mana pemimpin yang lebih baik daripada saya?

Adakah anda mendapat manfaat daripada usia kerana anda berjaya memimpin Malaysia sejak 1981 dan kemudiannya kembali semula sebagai Perdana Menteri pada 2018?

MGF060519_TEMUBUAL KHAS PERDANA MENTERI24
Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad bercakap semasa temubual khas di Bangunan Perdana Putra (PMO), Putrajaya. foto SYAFIQ AMBAK, 06 MEI 2019

TUN DR MAHATHIR MOHAMAD: Manfaat usia? Sebenarnya tiada manfaat langsung. Pada usia saya, saya sepatutnya mengelak daripada bercakap bukan-bukan tetapi tiada manfaat.

Dari segi pengalaman, mungkin. Saya ada lebih banyak pengalaman berbanding kebanyakan orang lain.

Selama 22 tahun menjadi Perdana Menteri, ianya memberikan satu pengalaman berharga yang mengajar saya banyak benda.

Ketua Hakim Negara baharu sahaja mengangkat sumpah jadi di era pentadbiran PH ini kita nampak wanita dimartabatkan?

TUN DR MAHATHIR MOHAMAD: Kita melihat kepada keupayaan bukan bersandarkan kepada jantina, warna kulit atau bangsa.

Jika anda ada keupayaan, saya rasa anda layak dilantik. Saya lihat tidak ramai orang mengutuk pelantikan wanita.

MGF06052019_PC KHAS KETUA HAKIM NEGARA YANG BAHARU17
Ketua Hakim Negara yang Baharu, Datuk Tengku Maimun Tuan Mat selepas selesai menghadiri sidang media khas di Bilik Mesyuarat Ketua Hakim Negara, Istana Kehakiman, Putrajaya. foto AFFAN FAUZI, 06 MEI 2019

Apakah kerajaan akan melihat semula cadangan untuk meratifikasi Rom Statut dan Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD) dan adakah anda melihat bantahan yang bakal diterima terhadap sebarang cadangan untuk melaksanakan apa yang kerajaan janjikan di dalam manifesto.

TUN DR MAHATHIR MOHAMAD: Terdapat banyak rungutan yang mengatakan kami tidak menunaikan janji.

Kami telah membuat banyak janji tetapi ianya tidak dapat ditunaikan dalam masa sehari. Terdapat halangan di sepanjang perjalanan dan ada yang sukar untuk diselesaikan jadi ianya akan mengambil sedikit masa namun kami tetap cuba untuk menunaikan sebanyak mungkin janji bergantung kepada keadaan.

Apakah kerajaan akan melihat semula cadangan untuk meratifikasi ICERD?

TUN DR MAHATHIR MOHAMAD: Kami akan melihat semula sama ada ianya bersesuaian dengan budaya kita atau tidak.

Bagaimana dengan projek MRT3?

TUN DR MAHATHIR MOHAMAD: Ianya terlalu mahal buat masa sekarang, kita tidak mempunyai wang. Kita terpaksa mengurangkan pembinaan jadi, dengan itu perlu mengambil masa sedikit.

Kita tahu ianya berguna tetapi meskipun ianya berguna seperti keretapi laju dari Singapura ke Hatyai tetapi tiada wang. Kita boleh meminjam wang tetapi selepas itu kita akan mempunyai masalah dengan pinjaman.

Jadi semuanya bergantung kepada keadaan. Memang mudah untuk berjanji tetapi apabila anda komited dan mahu menjadi orang yang bertanggung jawab, anda terpaksa akur kepada keadaan yang kita sedang hadapi sekarang.

Bersatu merupakan sebuah parti baharu dan apakah ia telah menjadi sebuah parti yang sepatutnya ia jadi. Apakah Tun berpuas hati dengan pencapaian Bersatu.

TUN DR MAHATHIR MOHAMAD: Saya tidak berpuas hati dengan Bersatu. Memang benar keahlian kami kecil. Kami juga menemui amalan-amalan yang buruk contohnya, jika anda dipilih untuk menjadi Ketua Bahagian, anda tidak mahu orang lain menyertai Bersatu.

Ini kerana ahli baharu itu mungkin boleh menggantikan anda jadi anda lebih rela melihat Bersatu kecil (dari segi jumlah ahli).

Ini menyebabkan jumlah keahlian sangat sedikit.

MGF30122018_PERHIMPUNAN PPBM21
Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia, Tun Dr. Mahathir Mohamad sambil diiringi Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Tan Sri Muhyiddin Yassin (tiga kiri) dan Timbalan Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Datuk Seri Mukhriz Mahathir (tiga kanan) bergambar kenangan bersama Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT) PPBM pada Perhimpunan Agung Tahunan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) 2018 di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC), Putrajaya. foto SYAFIQ AMBAK, 30 DISEMBER 2018.

Apabila jumlah keahlian kecil, apabila ada pilihan raya kecil, kita tidak mempunyai orang yang mencukupi untuk bekerja, kita perlu mencari pekerja dari tempat lain.

Budaya di dalam politik, budaya Melayu telah berubah.

Saya melihat perubahan ini selama 70 tahun apabila kita mula-mula menubuhkan UMNO. Orang ramai mengumpulkan wang malah menggunakan wang dari poket sendiri, mereka tidak minta apa-apa, mereka tidak minta untuk dilantik sebagai ketua dan sebagainya.

Malah, terdapat ramai orang yang saya cadangkan untuk menjadi calon menolak kerana mengaku tidak berkelayakan.

Tetapi perkara sedemikian sudah tidak berlaku lagi sekarang. Meskpipun anda lulus Tahun Satu, anda rasa anda layak menjadi Perdana Menteri. Itu hak anda. Perkara ini bukan sahaja terjadi kepada Bersatu malah parti-parti Melayu yang lain.

Apa harapan Tun kepada bakal Perdana Menteri?

Saya telah berjanji untuk meletak jawatan dan memberi laluan kepada Datuk Seri Anwar (Ibrahim) dan ianya adalah sesuatu yang agak muktamad.

Tiada lagi yang perlu diperkatakan mengenai siapa atau apa yang perlu dilakuan dan apabila seseorang itu mengambil alih (kuasa) daripada saya, beliau tidak perlu mengikut arahan saya atau mengikut apa yang telah saya lakukan.

Beliau bebas melakukan sesuatu yang difikirkan terbaik sebagai Perdana Menteri.- MALAYSIAGAZETTE

MGF060519_TEMUBUAL KHAS PERDANA MENTERI07
Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad bercakap semasa temubual khas di Bangunan Perdana Putra (PMO), Putrajaya. foto SYAFIQ AMBAK, 06 MEI 2019