KUALA LUMPUR – Peningkatan populariti pembayaran secara mudah alih di Malaysia tidak dianggap sebagai ancaman penting kepada bank-bank Malaysia, kata RAM Rating Services Bhd.

Agensi penarafan itu berkata, memandangkan terdapatnya kaedah pembayaran elektronik yang lebih meluas seperti kad kredit dan kad debit, pembayaran mudah alih di Malaysia mungkin tidak dapat mencapai tahap seperti di China.

Dalam kenyataan hari ini, RAM berkata, walaupun jumlah pembayaran menerusi dompet mudah alih yang semakin meningkat dan berkemungkin mengurangkan urus niaga melalui kad kredit bank, pendapatan yuran yang diperoleh daripada transaksi kad hanya menyumbang sebahagian kecil daripada pendapatan keseluruhan bank.

“Walaupun sekumpulan penyedia dompet mudah alih (peserta pembayaran mudah alih) mempeluas ke bidang seperti pinjaman, jumlah pinjaman adalah agak rendah, dengan peminjam lazimnya terdiri daripada peniaga kecil dan usahawan yang biasanya bukan pelanggan sasaran bank,” katanya.

RAM mengakui bahawa pembayaran mudah alih telah berkembang pesat di seluruh dunia dengan China menjadi hab global untuk pembayaran mudah alih manakala di negara lain, tahap penerimaannya berbeza-beza.

Agensi penarafan itu berkata walaupun pembayaran secara mudah alih masih dalam fasa baharu di Malaysia, persaingan pasaran agak sengit memandangkan Bank Negara Malaysia (BNM) meluluskan lesen kepada 48 penerbit e-wang bukan bank.

Pelaksanaan oleh bank pusat itu untuk mempromosi pembayaran mudah alih, adalah konsisten dengan aspirasi membangunkan masyarakat tanpa tunai, seperti yang termaktub dalam Rangka Tindakan Sektor Kewangan 2011-2020.

Bagi memupuk penggunaannya, BNM memperkenal Rangka Kerja Pemindahan Kredit Saling Operasi (ICTF), dengan semua peserta pembayaran mudah alih yang telah mencapai saiz tertentu, perlu beroperasi pada rangkaian pembayaran berkongsi yang dikenali sebagai Platform Pembayaran Runcit (RPP) .

RPP akan memberi manfaat besar kepada pengguna dompet mudah alih memandangkan mereka boleh memiliki dompet tunggal yang membayar pelbagai peserta pembayaran mudah alih yang beroperasi melalui RPP.

RAM Ratings berkata dengan bantuan BNM, peserta pembayaran mudah alih membuat kemajuan dalam mempromosi kaedah pembayaran ini kerana bilangan dan nilai transaksi pembayaran mudah alih bukan bank masing-masing meningkat kepada 31.1 juta dan RM1.3 bilion pada 2018 berbanding satu juta dan RM240.3 juta pada 2017.

“Walaupun industri baharu ini mempunyai 48 pemegang lesen, hanya segelintir menguasai bidang ini,” kata firma penarafan itu, dan menambah hampir kesemuanya dimiliki atau disokong oleh perniagaan berprofil tinggi.

Antaranya, Touch ‘n Go eWallet, yang dimiliki bersama oleh CIMB dan Ant Financial manakala Boost ialah dompet mudah alih yang diwujudkan oleh Axiata.

Perkongsian dengan bank juga biasa bagi kebanyakan peserta pembayaran mudah alih untuk mengembangkan pangkalan pedagang mereka, katanya.

“Bagaimanapun, sebahagian besarnya masih mencatat kerugian. Ada yang tidak mengenakan bayaran fi pemprosesan kepada mana-mana peniaga bagi bayaran awal bagi memperluas dan mengekalkan asas pedagang mereka.

“Selain itu, ramai antara mereka perlu menanggung perbelanjaan operasi yang tinggi untuk menggalakkan penggunaan,” kata RAM Ratings.

Berdasarkan perkembangan ini, agensi penarafan itu berkata, penyatuan industri berkemungkinan besar akan dilakukan, dengan peserta yang berjaya dan mempunyai asas pengguna dan pedagang yang besar, kedudukan nilai yang unik serta kewangan yang besar untuk menembusi tahap pengeluaran operasi yang tinggi dan penyatuan. – MalaysiaGazette