Lynas Malaysia wajar dib.eri peluang untuk mempertahankan rekod pengawalseliaan serta persekitarannya secara terbuka sejak ia mula beroperasi pada 2012. - MABC
Gambar hiasan

TOKYO – Malaysia akan terus membenarkan kilang memproses nadir bumi, Lynas Corp beroperasi, kata Tun Dr Mahathir Mohamad sekali gus mengakhiri ketidaktentuan masa depan syarikat yang berpangkalan di Australia itu.

Malaysia sebelum ini telah menangguhkan proses memperbaharui lesen Lynas kerana isu pembuangan sisa.

Lynas adalah satu-satunya pengeluar nadir bumi di luar China yang mempunyai aplikasi ketenteraan dan digunakan dalam bateri, komputer, televisyen dan banyak lagi produk lain.

“”Kami akan membenarkan operasi Lynas diteruskan kerana jika kita tidak mahu kehilangan pelaburan yang sangat besar dari Australia,” kata Dr Mahathir kepada pemberita pada sidang akhbar di Tokyo.

Dr Mahathir berada di Jepun sehingga esok bagi menghadiri persidangan perniagaan.

Status Lynas sebagai pengeluar nadir bumi di luar China menjadi tumpuan minggu ini selepas akhbar-akhbar utama China, termasuk Daily People rasmi, melaporkan Beijing bersedia menggunakan nadir bumi untuk perang perdagangannya dengan Amerika Syarikat.

China membekalkan 80 peratus daripada bumi nadir yang diimport oleh Amerika Syarikat dari tahun 2014 hingga 2017 dengan menyumbang 81% daripada pengeluaran bumi nadir bumi, menurut data Tinjauan Geologi Amerika Syarikat.

Loji pemprosesan Lynas di Malaysia menapis bijih dari lombong nadir bumi di Australia Barat.

Mengulas mengenai kenyataan perdana menteri itu, jurucakap Lynas berkata: “Kami mengalu-alukan kenyataan perdana menteri dan kami akan mengemas kini pasaran apabila terdapat perkembangan selanjutnya”.

Lynas minggu lepas melancarkan pelan perbelanjaan pengembangan terperinci bernilai A$ 500 juta (AS$ 347 juta) yang direka untuk meningkatkan pengeluaran dan mengurangkan kebimbangan pihak berkuasa Malaysia mengenai pembuangan sisa di kilangnya.

Pelan itu bergantung sama ada lesen Lynas akan diperbaharui di Malaysia pada bulan September dan selepas syarikat itu menolak tawaran pengambilalihan bernilai AS$ 1.1 bilion daripada konglomerat Australia Wesfarmers Ltd.

Disember lalu, Kementerian Tenaga, Sains, Teknologi, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim menyatakan Lynas mesti mengeluarkan stok simpanannya sebelum lesen itu boleh diperbaharui.

Tetapi Lynas berpendapat bahawa tidak mungkin ia dapat membuang sisa dalam masa yang singkat.

“Apabila kami menjemput Lynas untuk melabur di Malaysia, kami tidak menjangkakan bahawa sisa itu akan menjadi masalah kepada kami. Sebilangan besar sisa adalah hasil pemprosesan … dan terdapat beberapa radioaktif.

“Kita perlu melakukan sesuatu dengan bahan radioaktif, mungkin menyebarkannya supaya kita tidak mempunyai bahan radioaktif tertumpu di satu tempat,” kata Dr Mahathir. – MalaysiaGazette