Kamaruzaman Mohamad
Kamaruzaman Mohamad

BANGI – Pas memberi amaran kepada pemimpin Pakatan Harapan (PH) supaya berhati-hati dalam membuat sebarang tuduhan.

Perkara itu ditegaskan Ketua Penerangan Pusatnya, Kamaruzaman Mohamad apabila mengingatkan pimpinan PH bahawa sikap yang ditunjukkan oleh mereka mungkin akan ditiru oleh rakyat.

Katanya, sebagai individu yang mewakili parti politik, pemimpin PH seharusnya peka dengan perkara tersebut kerana mereka merupakan penentu kepada situasi politik negara.

“Sebenarnya perkara ini tidak baik untuk negara kerana mereka adalah pemimpin politik dan merekalah yang akan menentukan suasana negara.

“Jadi, sikap mereka ini akan ditiru oleh rakyat. Kami memberi nasihat kepada PH supaya lepas ini lebih berhati-hati dalam mengeluarkan sebarang tuduhan,” katanya kepada pemberita dalam sidang media pada Majlis Sambutan Hari Raya Perpaduan Ummah anjuran bersama Pas dan UMNO Bangi di sini hari ini.

Semalam, Ahli Jawatankuasa Pas Pusat, Datuk Nasuruddin Daud dilapor berkata, sehingga hari ini belum ada pemimpin PH memohon maaf atas tuduhan kononnya Pas menerima dana 1MDB.

Menurut Nasuruddin, Pas masih memberi ruang dan peluang kepada pemimpin PH untuk berbuat demikian selepas bekas Ketua Pesuruhjaya SPRM, Datuk Shukri Abdull dan yang baharu, Latheefa Koya tidak mempunyai bukti pembabitan Pas dengan tuduhan yang dilemparkan.

Dalam perkembangan sama Kamaruzaman berkata, permohonan maaf yang sepatutnya dibuat oleh pemimpin PH bukanlah sekadar berkaitan isu 1MDB malah dalam segenap perkara banyak tuduhan yang dilemparkan terhadap Pas tidak berasas.

“Kalau mereka tak mintak maaf pun kita harap mereka insaf dengan sikap mereka yang sebelum ini yang terlalu terburu-terburu tanpa fakta yang jelas terus membuat tuduhan,” ujarnya. – MalaysiaGazette