Wayne Rooney
Wayne Rooney

LONDON – Wayne Rooney akan menyertai Derby County dari kelab Major League Soccer (MLS), DC United pada Januari ini.

Bekas kapten England itu akan meneruskan kariernya sebagai pemain selain menghampiri cita-cita menjadi pengurus, kata kelab yang beraksi dalam Liga Championship, lapor Reuters.

Derby berkata, pemain berusia 33 tahun itu telah menandatangani kontrak bertempoh 18 bulan dengan pilihan menyambung kontrak selama setahun selain menggalas tugas jurulatih untuk pasukan utama dan akademi.

“Saya teruju dengan peluang yang telah Derby County sediakan untuk saya.

“Saya melihat ke hadapan untuk menyertai (pengurus) Phillip Cocu, kakitangan jurulatihnya dan pasukan utama bermula Januari ini. Saya pasti saya mampu memberi sumbangan yang besar. Saya teruja untuk memeulakan karier sebagai jurulatih,” kata bekas menyerang Manchester United dan Everton dalam kenyataan yang disiarkan pada laman sesawang Derby.

Rooney yang masih mempunyai kontrak selama dua tahun bersama DC United berkata, beliau akan memberi tumpuan sepenuhnya kelab kelab itu untuk baki musim ini dan berharap dapat menjuarai Piala MLS.

“Saya sentiasa bangga katika bersama MLS, manakala keputusan untuk berhijrah adalah sesuatu yang sukar, keluarga adalah segala-galanya kepada kami dan kami membuat perubahan ini untuk menjadi lebih rapat dengan mereka yang saya sayangi yang berada di England,” katanya.

Rooney yang merupakan penjaring terbanyak England dan United adalah ahli terbaharu “Generasi Emas’ skuad nasional yang memulakan langkah pertama ke arah pengurusan.

Beliau akan mengikuti jejak bekas pengurus Derby, Frank Lampard dan Pengurus Rangers, Steven Gerrard.

Lampard akan menyertai semula kelab lamanya, Chelsea setelah membawa Derby ke perlawanan kalah mati pada musim lalu. – Agensi