Grace 1 dalam pelayaran ke Greece. foto Agensi

DUBAI – Kapal tangki Iran yang menjadi konfrontasi antara Tehran dan Washington telah belajar ke Greece selepas dibebaskan daripada tahanan Gibraltar.

Tehran pula memberi amaran sebagai tindakan untuk menahan kapal itu sekali lagi akan berdepan dengan ‘akibat yang berat’.

Menteri Luar Iran, Mohammad Javad Zarif ketika diwawancara di televisyen Amerika Syarikat menyatakan Washington sedang mengundang “ketegangan yang lebih besar”.

Kapal tangki Grace 1, dinamakan semula sebagai Adrian Darya 1, meninggalkan pelabuhan di Gibraltar kira-kira pukul 11 ​​malam. (2100 GMT) pada hari Ahad.

Data jejak kapal refinitiv menunjukkan pada hari Isnin bahawa kapal itu menuju ke Kalamata di Greece dan dijangka tiba pada Ahad depan pada 0000 GMT.

Kapal tangki tersebut dirampas oleh British Royal Marines dekat Gibraltar pada 4 Julai kerana ia disyaki membawa minyak ke Syria, sekali gus melanggar sekatan Kesatuan Eropah (EU) menyebabkan konfrontasi selama seminggu antara Teheran dan Barat.

Insiden itu juga meningkatkan ketegangan pada laluan perkapalan minyak antarabangsa melalui Teluk.

Gibraltar adalah wilayah British telah menarik semula perintah tahanan pada Khamis lalu tetapi mahkamah persekutan Washington mengeluarkan waran untuk menahan semula tangki minyak yang membawa hampir AS$1 bilion bahan bakar itu.

Gibraltar berkata, ia tidak boleh mematuhi arahan Amerika Syarikat kerana ia tertaklum dengan undang-undang Kesatuan Eropah.

Amerika Syarikat masih mahu menahan kapal itu di darat kerana mendakwa ia ada kaitan dengan Pengawal Revolusi Iran yang diisytiharkan sebagai pengganas.

“Kami gembira kesukaran ini telah berakhir,” katanya di Finland.

Beliau juga berkata, waran Amerika Syarikat tidak mempunyai asas undang-undang dan bermotivasi politik untuk “membuat lebih banyak ketegangan’. – MalaysiaGazette