Sultan Perak, Sultan Nazrin Shah berkenan meluangkan masa melihat tulisan kaligrafi pada Dialog Kali Kedua Peradaban Belia Malaysia-China Tentang Islam dan Konfusianisme di Palace of the Golden Horses, Seri Kembangan, Selangor. foto SYAFIQ AMBAK, 21 OGOS 2019

KUALA LUMPUR – Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah menzahirkan rasa prihatin mengenai isu global yang disifatkan dekat dengan hati baginda iaitu perubahan iklim.

Baginda bertitah, dunia ketika ini berdepan dengan darurat iklim yang telah diisytiharkan di negara-negara seperti Kanada dan United Kingdom.

Titah baginda, suhu global telah meningkat pada kadar yang belum pernah berlaku sebelum ini apabila pelepasan gas rumah hijau yang dihasilkan terutama oleh pembakaran bahan api fosil.

“Ini pula bermaksud penutupan ais dan peningkatan paras laut dengan para saintis iklim meramalkan kebanyakan glasier di tengah dan timur di Himalaya akan hilang sepenuhnya pada tahun 2035.

“Perubahan iklim bersama dengan aktiviti manusia seperti penebangan hutan juga mempunyai kesan buruk terhadap kepelbagaian biologi dan Dana Sedunia Alam Semulajadi (WWF) menjangkakan kadar kepupusan spesies adalah sekurang-kurangnya 1,000 kali lebih tinggi daripada kadar kepupusan semulajadi iaitu kadar tanpa kerosakan akibat manusia akibat planet ini.

“Bulan Julai lalu pula mencatat rekod apabila disahkan sebagai bulan paling panas pada dengan beberapa saintis iklim terkemuka meramalkan masyarakat dunia mempunyai masa 18 bulan untuk mengambil tindakan sebelum kerosakan menjadi tidak dapat diperbaiki,” titah baginda.

Sultan Nazrin bertitah demikian pada Dialog Peradaban Belia Malaysia-China sempena ulangtahun hubungan diplomatik Malaysia-China ke-45 di Palace Of The Golden Horses di sini hari ini.

Baginda bertitah, asas etika bagi kelestarian alam sekitar terkandung dalam ajaran Islam dan Konfusianisme.

Titah baginda, seringkali terdapat pertindihan antara ajaran Islam dan Matlamat Pembangunan Lestari atau SDGs.

“Sebagai contoh di mana al-Quran menekankan kepentingan air ke kehidupan menyatakan bahawa ‘kami membuat setiap benda hidup dari air’ manakala SDGs pada agenda keenam dan 14 turut bimbang dengan akses kepada air bersih dan melindungi lautan dan lautan di planet.

“Kita tidak perlu mencari crossover antara SDGs dan Konfusianisme. Sebagai contohnya, agenda 12 SDGs yang menekankan kepentingan tanggungjawab penggunaan dan pengeluaran.

“Bukankah ini juga yang ditekankan dalam frasa yang berkaitan dengan Konfusius dari Kitab Ritus iaitu ‘untuk jatuh satu pokok atau membunuh satu binatang bukan pada waktu yang sesuai adalah bertentangan dengan ketakwaan keluarga’?

“Planet kita memerlukan pendekatan etika yang mendesak Islam dan Konfusianisme melaksanakan pendekatan yang mengingatkan kita tentang tanggungjawab manusia dan ketergantungan kepada bumi.

“Saya melihat ini sebagai sumbangan penting yang dibuat oleh dua tradisi rohani yang hebat kepada etika global pada abad ke-21,” katanya.

Sultan Nazrin turut bertitah, dalam dunia yang semakin berpecah dan berdepan konflik, Islam dan Konfusianisme mengiktiraf kesamaan antara sama lain dan menghormati sebarang perbezaan. – MalaysiaGazette