David Koch. foto Agensi

WASHINGTON – Jutawan David Koch yang juga penderma utama kepada Parti Republikan meninggal dunia pada usia 79 tahun akibat kanser.

Bekas pemilik utama Koch Industries itu pernah menduduki tempat ke-11 sebagai individu paling kaya di dunia bersama saudara kandungnya, Charles.

Menurut Forbes, kekayaannya bernilai AS$42.4 bilion.

Koch memegang pengaruh politik yang besar, banyak membiayai untuk kerajaan kecil, peraturan rendah dan keraguan perubahan iklim.

Beliau juga merupakan penderma utama dalam penyelidikan perubatan, pendidikan dan seni.

Koch telah menjadi dermawan kepada seni, terutama balet dan menyumbang kepada Pusat Lincoln New York dan Memorial Pusat Kanser Sloan Kettering.

Rangkaian politik saudara-saudara menyalurkan ratusan juta dolar kepada calon presiden yang Mitt Romney pada 2016, hanya untuk menjatuhkan Presiden Donald Trump atas dasar dan tarif imigresennya.

Pada tahun 2018 Koch meletak jawatan dalam Koch Industries – yang menjalankan perniagaan minyak mentah, menghasilkan baja dan mengeluarkan barangan isi rumah – disebabkan kesihatannya yang merosot.

Beliau pernah dicalonkan untuk naib presiden Libertarian pada tahun 1980 dan menyeru penghapusan banyak agensi kerajaan persekutuan. – MalaysiaGazette