Pengarah Urusan Mydin Mohamed Holdings Berhad, Datuk Ameer Ali Mydin bercakap kepada media selepas Majlis Pelancaran Kolaborasi Kempen Sayangi Sawitku bersama Mydin Mohamed Holdings Berhad di Pasaraya Mydin USJ Subang Jaya, Selangor. foto HAZROL ZAINAL, 05 SEPTEMBER 2019.

SUBANG JAYA – Tidak ada istilah boikot barangan bukan Islam, tegas Pengarah Urusan Mydin Mohamed Holdings Berhad, Datuk Wira Dr. Ameer Ali Mydin.

Katanya, apa yang berlaku hari ini ialah orang Islam dan Melayu lebih mengutamakan produk bumiputera memandangkan ia berkait rapat dengan hukum hakam agama.

Mengulangi pendiriannya untuk kali kedua berhubung isu kempen beli barangan Malaysia, beliau menjelaskan, pada masa sama ada juga rakyat juga berlaku adil dengan membeli produk bukan Islam sekiranya barangan berkenaan tidak dikeluarkan oleh usahawan Islam.

Jelas beliau, ekonomi negara tidak terjejas dengan tindakan itu, kerana ada juga pasar raya yang diuruskan oleh bumiputera mendapatkan bekalan dari kilang bukan Islam.

“Tidak ada isu mengenai apa yang berlaku ini sebenarnya. Sudah lama umat Islam dan orang Melayu mengutamakan produk yang bagi mereka serratus peratus halal.

“Bahkan, pengusaha bukan Islam juga turut mendapat manfaat ini kerana barangan mereka turut mendapat permintaan dari usahawan muslim,” katanya kepada media selepas majlis pelancaran Kolaborasi Kempen Sayangi Sawitku bersama Mydin Mohamed Holdings Berhad di Mydin Wholesale Hypermarket di sini, hari ini.

Kempen itu dilancarkan Menteri Industri Utama, Teresa Kok.

Turut hadir, Ketua Pegawai Eksekutif Majlis Minyak Kelapa Sawit Malaysia (MPOC), Datuk Dr. Kalyana Sundram.

Semalam, Jemaah Menteri bersetuju usaha memboikot barangan keluaran pengusaha bukan Islam di negara ini adalah sangat tidak wajar.

Jabatan Perdana Menteri dalam kenyataan memaklumkan, mesyuarat yang dipengerusikan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail itu menolak pemikiran dan pendirian sempit berasaskan sentiment perkauman yang cuba dimainkan pihak tertentu.

“Ia boleh menjejaskan keharmonian dan kesejahteraan negara.

“Sebaliknya, rakyat diseru untuk menyokong kempen beli barangan buatan Malaysia kerana ia akan memberi kebaikan kepada negara,” kata kenyataan itu. – MalaysiaGazette

Artikel berkaitan

Kabinet tolak kempen boikot barangan bukan Islam