Najib Razak

KUALA LUMPUR – Datuk Seri Najib Razak menegaskan Kerajaan Barisan Nasional semasa pentadbirannya tidak pernah membuat tawaran RM300 bagi setiap kaki persegi untuk tanah Kampung Baru.

Katanya, jika tawaran itu benar-benar berlaku, sudah lama Khalid Abdul Samad berguling di sana.

Malah, Datuk Seri Dr Mujahid Yusof dan Mohamad Sabu juga sudah tidur di tepi-tepi jalan di Kampung Baru.

“Kenapa tak ada? Masa itu korang tengah sibuk makan steamboat kepala ikan ke?,” tanya Najib.

Beliau mengulas kenyataan Menteri Wilayah Persekutuan itu yang membuat kenyataan bahawa kerajaan kemungkinan menawarkan harga lebih tinggi daripada RM850 kaki persegi kepada pemilik tanah Kampung Baru.

Terdahulu, Khalid mendedahkan tawaran harga oleh kerajaan Barisan Nasional (BN) di bawah pimpinan Najib selaku Perdana Menteri adalah lebih rendah (sekitar RM300 sekaki persegi) berbanding di bawah Pakatan Harapan (PH) sekarang RM850 sekaki persegi.

Katanya, beliau akan bertemu dengan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, dalam masa terdekat bagi memuktamadkan harga sebenar tanah di Kampung Baru.

Malah, Khalid mendakwa pemaju dua projek besar iaitu Projek UDA Legasi dan Rah Residensi membeli tanah Kampung Baru dengan harga RM400 per kaki persegi, beberapa tahun lalu.

“Jadi, saya tidak mahu cakap banyak kerana dia (Najib) hanya menawarkan RM300 sekaki persegi dan sekarang saya umumkan tawaran kerajaan untuk membeli tanah Kampung Baru RM850… Lepas itu dia katakan saya tawarkan murah tetapi anda boleh menilai sendiri,” ujarnya baru-baru ini. – MalaysiaGazette

Tawaran kerajaan beli tanah di Kampung Baru lebih baik dari zaman BN