RSN Rayer accident Jelutong DAP
Ahli Parlimen Jelutong, R. Sanisvara Nethaji Rayer

KUALA LUMPUR – Selepas menerima kecaman pelbagai pihak, Ahli Parlimen DAP Jelutong, RSN Rayer hari ini menarik diri daripada mewakili Datuk Lai Chin Wah yang merupakan salah seorang tertuduh dalam kes sindiket menjual MyKad kepada warga asing.

Beliau berkata, keputusan itu dibuat kerana tidak mahu pembabitannya dalam kes tersebut akan digunakan oleh pihak-pihak tidak bertanggungjawab untuk membuat tohmahan dan tuduhan yang tidak berasas terhadap DAP, kerajaan Pakatan harapan serta para pemimpin.

“Oleh yang demikian, setelah memikirkan perkara ini secara mendalam saya telah membuat keputusan untuk menarik diri daripada mewakili tertuduh Dato’ Lai Chin Wah dalam kes ini bermula hari ini,” katanya dalam kenyataan di sini.

MalaysiaGazette turut menghubungi Rayer untuk menyemak kesahihah kenyataan tersebut, dan beliau telah mengesahkannya.

Dalam kenyataan tersebut, Ahli Parlimen Jelutong itu memaklumkan kepada mahkamah bahawa beliau telah hadir sebagai peguambela tertuduh paa 18 September lalu selepas dilantik oleh keluarga tertuduh.

Katanya, berikutan itu, terdapat pihak tertentu termasuk parti-parti politik yang mempersoalkan pelantikan tersebut kerana beliau merupakan seorang ahli Parlimen kerajaan.

Menurut Rayer, beliau tetap berpendirian bahawa tidak ada sebarang konflik kepentingan jika beliau terus menjadi peguambela tertuduh dalam kes tersebut kerana Malaysia mengamalkan separation of powers.

“Walaupun saya merupakan seorang ahli Parlimen kerajaan tiada apa-apa undang-undang yang menghalang saya menjadi peguambela di mahkamah yang mulia ini untuk membela Dato’ Lai Chin Wah iaitu salah seorang tertuduh yang dianggap tidak bersalah sehingga dibuktikan bersalah di sisi undang-undang.

“Saya menegaskan di sini bahawa walaupun saya tidak takut dan gementar dengan apa-apa ugutan yang dibuat terhadap saya secara peribadi namun saya tidak mahu penglibatan saya salam kes ini digunakan pihak tidak bertanggungjawab…,” katanya.

Baru-baru ini Exco Barisan Nasional Youth Volunteers (BNYV) Kebangsaan, Mathis Sarawanan kesal apabila Rayer bertindak sebagai peguambela tertuduh kedua dalam kes tersebut kerana ia membabitkan tuduhan khianat kepada negara dan kes itu berkaitan dengan kedaulatan Malaysia.

“Saya tidak faham langsung sebenarnya, apa sebenarnya keperluan seorang wakil rakyat yang telah diundi dan diberikan kepercayaan tidak berbelah bahagi lagi-lagi dari parti pemerintah untuk melibatkan diri dalam kes besar dan amat sensitif seperti ini?” katanya. –  MalaysiaGazette

 

ARTIKEL BERKAITAN:

Kenapa Rayer bela tertuduh kes sindiket jual MyKad?

 

 

1 Komen

Comments are closed.