Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad bersalaman dengan orang ramai pada Pelancaran Dasar Pengangkutan Negara (DPN) 2019-2030 di KL Sentral, Kuala Lumpur. foto SYAFIQ AMBAK, 17 OKTOBER 2019

KUALA LUMPUR – Kerajaan akan melaksanakan satu kajian mengenai sistem rel di negara ini serta langkah bagaimana rangkaian pengangkutan itu dapat diguna sepenuhnya.

Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, ia sebagai sebahagian daripada langkah untuk mengurangkan kesesakan jalan raya akibat pertambahan jumlah kenderaan persendirian seperti yang termaktub dalam Dasar Pengangkutan Negara 2019-2030.

Justeru katanya, pihak swasta dijemput untuk mencadang dan melabur serta menyewa landasan yang sedia ada.

“Untuk mengurangkan kesesakan akibat pertambahan ini, Kerajaan akan menggalakkan penggunaan pengangkutan awam. Ini termasuk membekalkan rel elektrik berkembar.

“Penggunaan rel masih ditahap yang rendah. Kenderaan berat masih banyak menggunakan jalan-jalan raya.

“Adanya kenderaan berat dan besar di jalan raya mengundang kemalangan. Adalah lebih baik jika freight yang besar dan berat menggunakan sistem rel sedia ada.

“Jika sistem yang ada sekarang tidak mencukupi, kerajaan akan berusaha untuk menambah kemudahan ini dan pendapatan akan bertambah jika sistem rel lebih diguna untuk muatan barangan, terutama yang berat dan besar,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas melancarkan Dasar Pengangkutan Negara 2019-2030 di KL Sentral di sini hari ini.

Dr Mahathir turut memberi jaminan kerajaan akan meneruskan usaha meningkatkan mutu perkhidmatan rel sama ada untuk pengangkutan penumpang mahupun barangan dengan menaik taraf rangkaian rel sedia ada dan membangunkan jajaran baharu keretapi seperti landasan cawangan Bukit Kayu Hitam dan Landasan Pintasan Serendah – Pelabuhan Klang.

Katanya, semakin ramai kini memilih perkhidmatan ETS, LRT, MRT dan sebagainya untuk perjalanan mereka dan tiket bagi perkhidmatan ETS sering habis terjual terutamanya pada musim perayaan, cuti umum dan cuti sekolah.

“Bagi menambah baik perkhidmatan penumpang pula, Kerajaan sedang dalam proses perolehan set ETS dan Monorel yang baharu,” jelasnya.

Pada masa sama, Dr Mahathir turut menegaskan keperluan menyediakan kemudahan kepada golongan berkeperluan khas seperti orang kelainan upaya termasuk ruang dan laluan khas di terminal dan di dalam kenderaan pengangkutan awam seharusnya disediakan dengan mencukupi. – MalaysiaGazette