Donald Trump. foto Agensi

WASHINGTON – Presiden Donald Trump meminta Mahkamah Agung Amerika Syarikat (AS) menyekat keputusan mahkamah rendah yang mengarahkan sebuah firma perakaunan menyerahkan rekod kewangannya kepada panel Kongres yang diketuai oleh Demokrat, menimbulkan pertembungan besar antara cabang kerajaan.

Trump bertindak demikian selepas Mahkamah Rayuan Columbia Circuit memutuskan pada hari Rabu lalu bahawa ia tidak akan mengkaji semula keputusan yang diputuskan pada bulan Oktober lalu yang menyokong Jawatankuasa Pengawasan Dewan Perwakilan untuk sapina rekod daripada Mazars LLP, firma perakaunan lama Trump.

Dalam kes berasingan, Trump pada Khamis meminta Mahkamah Agung untuk mengkaji keputusan Mahkamah Rayuan Persekutuan berpusat di New York bahawa pendakwa tempatan boleh menguatkuasakan sapina, juga dikeluarkan kepada Mazars menuntut pulangan cukai peribadi dan korporat Trump dari 2011 hingga 2018.

Peguam Trump mendakwa arahan Jawatankuasa Pemantauan kepada Mazars sebagai tidak sah.

Keputusan mahkamah rendah itu, jika tidak ditentang, akan membawa Demokrat lebih dekat untuk memberi penerangan tentang kerja-kerja dalaman kepentingan perniagaan Trump walaupun mendesak siasatan terhadapnya bagi urusan beliau dengan dengan Ukraine.

Kes ini merupakan pertunjukan penting di mahkamah AS. atas kuasa presiden berbanding Kongres.

“Untuk pertama kalinya dalam sejarah negara kita, Kongres telah sapina ekod peribadi seorang presiden sebelum beliau dilantik.

“Dan, buat kali pertama dalam sejarah negara kita, mahkamah mengekalkan sapina Kongres terhadap presiden untuk dokumen peribadinya. Keputusan itu salah,” kata Jay Sekulow, salah seorang peguam Trump.

Peguam Trump berkata, dalam kertas mahkamah bahawa jika keputusan mahkamah itu terus dibenarkan, ia akan memberi kuasa yang luas Kongres untuk “menggali penyalahgunaan kuasa pada saingan politik.”

“Kini sudah tujuh bulan sejak Jawatankuasa Pengawasan meminta rekod-rekod ini, sudah tiba masanya untuk presiden membiarkan kami melakukan tugas kami dan berhenti menghalang Mazars daripada mematuhi sepina yang sah,” kata wakil ketua Demokrat Carolyn Maloney, pengerusi lakonan jawatankuasa.

Jawatankuasa itu berkata, ia perlu rekod dari Mazars untuk menentukan sama ada Trump mematuhi undang-undang yang memerlukan pendedahan asetnya dan menilai sama ada undang-undang tersebut perlu diubah. – MalaysiaGazette