Dr Mahathir Mohamad

KUALA LUMPUR – Sidang Kemuncak KL 2019 diadakan bukan untuk membincangkan mengenai agama sebaliknya senario yang berlaku di dunia Islam.

Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, ini kerana semua masyarakat sedar bahawa umat Islam, agama dan negara mereka kini berada dalam keadaan krisis.

Jelas beliau, dunia boleh melihat negara-negara Islam dimusnahkan dan rakyatnya terpaksa melarikan diri dari negara mereka.

“Umat Islam terpaksa mencari perlindungan di negara-negara bukan Islam. Beribu yang meninggal dunia semasa perjuangan mereka dan banyak lagi yang ditolak suaka.

“Ya, Islam, umat Islam dan negara-negara mereka berada dalam keadaan krisis, tidak berdaya dan tidak layak untuk agama agung ini yang dimaksudkan untuk menjadi baik bagi umat manusia.

“Atas sebab-sebab ini, mesyuarat sidang kemuncak ini diadakan. Sekurang-kurangnya, melalui perbincangan, kami mungkin mendapati apa yang berlaku.

“Kita mungkin dapat mencari penyelesaian, jika tidak dapat mengakhiri malapetaka ini, sekurang-kurangnya untuk membangkitkan dunia Islam.

“Selain kita juga dapat memahami masalah dan sebab berlaku, selain memberi kita pencerahan dalam perjalanan untuk mengatasi atau meringankan bencana yang menimpa ummah,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika menyampaikan ucaptama aluan pada Sidang Kemuncak KL 2019 di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur di sini hari ini.

Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah dan Raja Permaisuri Agong Tunku Hajah Azizah Aminah Maimunah Iskandariah berkenan bergambar kenangan bersama Presiden Iran, Hassan Rouhani (empat kiri), Emir of Qatar, Sheikh Tamim Hamad Al Thani (lima kiri), Perdana Menteri Malaysia merangkap Pengerusi Summit Kuala Lumpur 2019, Tun Dr Mahathir Mohamad dan isteri Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali dan Presiden Turki, Tayyip Erdogan (empat kanan) pada Majlis Perasmian Summit Kuala Lumpur 2019 di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur (KLCC), Kuala Lumpur. foto NOOR ASREKUZAIREY SALIM, 19 DISEMBER 2019

Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah hadir mencemar duli merasmikan sidang kemuncak yang diadakan julung kali itu.

Turut berkenaan berangkat, Permaisuri Agong Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah.

Hadir sama pemimpin dunia Islam, Emir Qatar, Sheikh Tamim bin Hamad Al Thani; Presiden Turki, Recep Tayyip Erdogan dan Presiden Iran Hassan Rouhani.

Dr Mahathir yang terkenal dengan pandangan beraninya mengenai isu-isu berkaitan dunia Islam berkata, dari sisi lain umat Islam dilihat melakukan tindakan ganas, membunuh mangsa yang tidak bersalah sama ada lelaki, wanita, kanak-kanak, yang sakit dan tidak mampu.

Namun jelas beliau, mereka terpaksa melakukan itu kerana negara-negara mereka sendiri tidak dapat memberi jaminan kepada mereka atau melakukan apa-apa untuk merebut semula tanah yang telah dirampas oleh orang lain.

Menurutnya, atas perasaan kecewa dan marah, mereka bertindak balas secara ganas tanpa mencapai matlamat mereka.

“Mereka membalas dendam tetapi semua yang berjaya mereka lakukan adalah memburuk-burukkan agama mereka sendiri.

“Mereka telah menciptakan rasa takut dengan tindakan mereka. Dan kini Islamofobia ini, ketakutan Islam yang tidak adil ini telah menafikan agama kita di mata dunia.

“Tetapi kita perlu tahu bagaimana ketakutan ini dihasilkan, sama ada ia benar atau propaganda semata-mata pengkritik atau gabungan kedua-duanya.

Dr Mahathir menambah dunia telah melihat negara-negara lain yang hancur oleh Perang Dunia Kedua bukan sahaja pulih dengan cepat tetapi berkembang pesat untuk menjadi maju.

Tetapi kata beliau, beberapa negara Islam kelihatan tidak dapat dikawal dengan baik apatah lagi untuk dibangunkan dan menjadi makmur.

“Adakah agama kita dalam perjalanan? Adakah Islam menentang kejayaan dunia dan menjadi negara maju? Atau adakah orang Islam sendiri yang menghalang negara mereka daripada ditadbir dengan baik, daripada dibangunkan.

“Isu-isu ini akan dibincangkan di peringkat tertinggi negara tetapi hanya melibatkan beberapa negara untuk permulaan.

“Tidak mungkin untuk mengendalikan seluruh negara Islam di seluruh dunia kerana ia akan menjadi keputusan yang berat dan keputusan yang dibuat dan penyelesaian yang dicadangkan mungkin tidak dapat dilaksanakan,” katanya.

Dr Mahathir turut memberitahu, Malaysia tidak membezakan atau mengasingkan mana-mana negara dalam menganjurkan Sidang Kemuncak KL 2019.

Kata beliau, kerajaannya hanya cuba untuk memulakan usaha kecil dalam mencari idea, cadangan dan penyelesaian yang dapat diterima dan dibuktikan untuk dilaksanakan.

“Kami berharap dapat membawanya ke platform yang lebih besar untuk dipertimbangkan.

“Walaupun begitu, kami juga menjemput hampir semua negara Islam untuk mengambil bahagian dalam sidang kemuncak ini walaupun pada tahap yang berbeza.

“Kami menunggu untuk mendengar pandangan dan kebijaksanaan para peserta yang terkenal. Kami berdoa agar melalui sidang kemuncak ini kita akan pergi sedikit demi sedikit ke arah menyelesaikan masalah kita,” katanya. – MalaysiaGazette