Adolfo Martinez. foto Agensi

DES MOINES – Seorang hakim menjatuhi hukuman sekurang-kurangnya 15 tahun penjara ke atas seorang lelaki yang mencuri bendera LGBT dari sebuah gereja dan kemudian membakarnya.

Adolfo Martinez, 30, mengaku kepada media bahawa dia mengambil bendera tersebut dari Ames United Church of Christ kerana kebenciannya terhadap homoseksual.

Dia didapati bersalah bulan lalu kerana melakukan gangguan jenayah kebencian dengan menggunakan api secara melulu.

Insiden itu berlaku sekitar tengah malam pada 11 Jun lalu di pusat bandar Ames, Iowa.

Polis mengatakan, jenayah itu bermula di Curves Dangerous, sebuah kelab, ketika polis dipanggil kerana seorang lelaki sedang membuat ancaman.

Pada masa mereka tiba, Martinez telah ditendang keluar oleh kakitangan kelab tersebut.

Selepas meninggalkan kelab itu, Martinez kemudian pergi ke gereja dan mengambil bendera dan kembali ke kelab semula.

Dia kemudian membakar bendera tersebut di atas jalan sambil mengancam untuk membakar kelab tersebut.

Dia ditangkap keesokan harinya dan memberitahu media tempatan dalam temu bual di penjara bahawa dia “bersalah kerana didakwa”.

“Ia satu penghormatan untuk berbuat demikian, itulah rahmat dari Tuhan,” katanya, menjelaskan bahawa dia melakukannya kerana menentang homoseksual.

Tambahnya: “Saya membakar kebanggaan mereka dengan mudah” katanya kepada KCCI-TV. Wawancara itu telah dimasukkan ke dalam perbicaraan sebagai bahan bukti.

Hakim Jessica Reynolds berkata, Martinez adalah individu pertama dalam daerah itu didakwa kerana melakukan jenayah kebencian. – MalaysiaGazette